lördag 2 mars 2019

Stockholm

Den här veckan har vi som bor i Västmanland sportlov. 
Jag älskar våra små telningar på skolan, men det har varit heeeeelt underbart att ha en fri vecka att fylla med precis bara det vi känt för att göra, min make och jag :-)
Vi har hunnit med mycket roligt, som att åka till vår Dalagård och börja planera för allt som ska göras där till våren, träffa vänner, shoppa lite nytt vårmode.......och så bokade vi en hotellnatt i Stockholm.
Vi bodde på Stockholms gamla vinlager från 1917.....fast det såg ju inte riktigt ut som det gjorde då den övre bilden togs.....och så heter det ju inte Vinlagret längre utan Hotel Norrtull.
Jag brukar sällan ha några förväntningar då vi åker iväg på såna här små miniresor, men brukar för det mesta bli glatt överraskad eftersom jag verkligen njuter av att komma hemifrån några dagar och leva det där lite lyxiga livet med hotellövernattning, god mat och strosande bara sådär på måfå.
Den här gången blev jag verkligen glatt överraskad över vårt rum!
Om ni tittar längst upp under takåsen så finns det en rad små fyrkantiga fönster. Däruppe bodde vi......på vinden :-)
Högt i tak, och stooooort! Vi kunde lätt bugga runt därinne utan att slå tårna i några möbelben :-)
Så fint med en stor fototapet bakom sängen, förstorad från ett foto från det digra bildarkiv som säkert finns över tiden då det lagrades vin från världens alla hörn här.
Annars rådde lite rå industristil och grå färgskala som både jag och maken bara älskade och fick inspiration av.....eller......jag kanske ska tala mest för mig själv som ÄLSKAR inredning.....och LÄTT får inspiration :-)
Glatt överraskade var vi också över den lilla kassen med godsaker vi fick för att vi bokat rum just på Hotel Norrtull. 
Något sånt har vi aldrig fått förut! Bara det är ju värt ett inlägg här på min blogg och lite gratis reklam för hotellet :-)
Det var isande kalla vindar som svepte runt i Stockholm i torsdags då vi kom dit, men vi byltade på oss ordentligt med kläder och strosade gata upp och gata ner några timmar innan vi bytte om till lite festligare kläder och valde restaurang för kvällens middag.
Åh, jag mår så bra av sånt här och vi enades, maken och jag, om att vi måste göra sånt här liiiiiite oftare än vi tidigare gjort. 
Det skapar en vi-känsla som kan vara så lätt att tappa bort då man varit tillsammans i många år!
Nu är vi hemma igen fulltankade av kärlek och idag ska jag dela med mig av den till yngsta sonen som bjudit med mig på en tur till vackra Åsby hem och trädgård.
Kanske jag ska ta med mig kameran dit också och dokumentera våren som säkert har kommit med både sprakande växter och ny inredning.....men jag vet att sonen åker dit med helt andra tankar än jag. 
Ska berätta mer om det en annan gång!

Ha en alldeles underbar lördag alla bloggvänner!
Kram
Birgitta

6 kommentarer:

  1. Har besökt den byggnaden flera ggr. . . men inte själva hotellet. . . dels genom en kurs och dels "Vin & Spritmuseet som låg där tidigare! Vad trevligt att få en "goodiebag" det är ju alltid uppskattat och vilken mysig tapet!!! :-)
    Ja det har blåst kalla vindar här ett tag nu så även idag tyvärr! Och i morgon ska det tydligen bli SNÖ. . . :-( Huuu nu när man vill ha VÅR!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. I morgon har jag planerat aktiviteter inomhus för det såg ut att bli riktigt busväder även hos oss. Nu är vi ändå inne i första vårmånaden och bara det att dagarna blivit så märkbart ljusare gör allt så mycket lättare tycker jag!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Låter som en härlig och väl använd vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har varit fina dagar med en väl avvägd blandning av allt möjligt och idag bockade jag av det sista jag tänkte jag skulle ha velat gjort innan det är dags att börja jobba igen......så jag är nöjd och glad :-)
      Ha en fin vecka Anette!
      Kram Birgitta

      Radera
  3. Vilken härlig minisemester! Sånt där gör man alldeles för sällan!
    Jag sa nyss till gubben att den kommande sommaren bara måste vi åka iväg någonstans och sova borta ett tag. Om så bara för nån/ några dagar, det ger så mycket!
    Jag går ju bara hemma året om så kanske ger det extra mycket då.
    Och som du säger kan man som par behöva en liten Vi-upplevelse ibland!

    Vad gulligt med den lilla gåvan till er, sånt känns extra lyxigt!
    Och vilken fin inredning i rummet, där hade jag också trivts. Inte dumt att få lite tips på inredning heller!
    Hoppas ni hade en fin dag på Åsby hem och trädgård.
    Önskar dig en fin söndagskväll och en lika fin kommande vecka!

    Kramar / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi glömmer också ibland bort hur viktigt det är att göra det där lite speciella tillsammans fast det ger så mycket ny energi, men nu har vi flera roliga saker inbokade framöver så det känns roligt!
      Det blev en massa bilder från Åsby som kanske kommer här på bloggen när jag gett mig tid att redigera dem och det är alltid roligt att umgås med våra söner, tillsammans eller var och en för sig :-)
      Allt gott till dig Maria!
      Kram
      Birgitta

      Radera