fredag 17 augusti 2018

Blått

Jag tror aldrig jag varit en riktigt "blå" person......alltså att jag väljer färgen blå i alla dess former, men i år ser jag blått överallt :-)
Maken och jag var på en liten semester tripp till Värmland och unnade oss då en lyxig natt på hotell i Karlstad.
Vi har åkt förbi Karlstad många gånger men jag har faktiskt aldrig varit i själva centrum. Maken gjorde lumpen där, men det var för sisådär en 45 år sedan så en hel del har förändrats sen dess. Så nu bestämde vi oss för att "göra Karlstad" med shopping, hotell och god mat på restaurang!
Jag älskar tillfällen då man kan strosa runt i affärer i lugn och ro och Karlstad hade massor av bra ställen att kika in på....och så var det ju rea överallt....perfekt! Det var bara att sätta maken på ett café med en kopp kaffe och en kanelbulle o så kunde jag pila runt på jakt efter fynd.
Näääädå.....maken följer med och shoppar även om det inte är hans favoritsysselsättning, men när han börjar få nog innan jag är riktigt klar är det bra med en kaffepaus för honom :-)

Jag gick in på Rabalder som jag annars bara har besökt i Stockholm och där hittade jag en hel outfit med kläder i "åskmolnsblått" som säljaren kallade färgen. Bra kvalitet för halva ordinarie priset och kläder i storlek xxs hittar jag inte speciellt ofta.....men de var som gjord för lilla mig!
Först föll jag för den här långa härliga sjalen.....
.....sen hittade jag en klänning i stickad tung viscose som blev så fin ihop med min favoritkofta och sjalen. Klänningen har det där lilla hjärtat påsytt som finns på första bilden.
Till sist valde jag också en duvgrå/blå mjuk jumper med fint knytskärp. Tror att den kommer att bli en favorit i höst tillsammans med det matchande armbandet jag också nyss köpt.
Har faktiskt köpt både trekvartsbyxor och tunn blus i marinblått tidigare på rea......så, jaaaa, jag dras mot blått.....och så börjar jag få en helt ny fin höstgarderob :-)

Jag har ett kompendium med olika färgtolkningar så den som, precis som jag, tror på att färger påverkar oss på olika sätt kanske kan tycka det är intressant att läsa det här om just blått:

Blått är första steget till djupare inre dimensioner i människan. Det stimulerar en mer andlig, upplyftande kraft. Tänk dig bara den hisnande känslan av rymd och frihet när man står under klar himmel eller inför ett rent, svalt och blått hav.
Intuitivt kan vi förstå att det finns något bortom den yttre formen. Det ytliga ger vika för en inre tillit och tillförsikt till något som är större än oss själva.

Den blå färgen är just sökandet efter sanningen och efter djupare aspekter av oss själva som leder till förändring och utveckling. Vi börjar förstå en djupare mening med tillvaron och står mera på distans som åskådare och tysta iakttagare mottagliga för intryck. På så sätt lägger vi märke till saker, ser detaljer, ser en symmetri i tillvaron och en bakomliggande ordning.

Blått hjälper oss också till djupare eftertanke innan vi tar beslut. Det är en av anledningarna till att färgen kan upplevas som seriös och pålitlig. En människa med mycket blå energi är ofta plikttrogen, taktfullt följsam och diplomatisk.

Med denna färg finns början till en inre stabilitet och en djupare klokhet. Blått är kopplat till halsen och till kommunikation. Den handlar därför också om att i sitt tal och i sitt uttryck formulera sig själv.
Den blå färgen har en lugnande effekt på nervsystemet och den hjälper oss att koppla av.

(Sen är det nog bra att jag också kompletterat klädgarderoben med både vitt, svart och rosa för som ett varnande pekfinger står det till sist så här om blått:)

Överskott av blått blir lätt passivitet och lättja. Den tysta iakttagaren kan bli kall och avståndstagande och förmågan att se detaljer kan leda till att man blir pedantisk och överkritisk.

HA EN HÄRLIGT FIN FREDAG!
Kram till just dig som kikar in här :-)
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Har tänkt många gånger att besöka Karlstad och Lars Lerins konsthall. . .är inskrivet i min "bucket list". . .det verkar också vara en trevlig stad enl ditt besök!
    Det var verkligen utförlig beskrivning av den blåa färgen. . . .undrar vad som står om svart o vitt som är "mina" färger. . .!!! :-)
    Önskar dig en trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi pratade om Sandgrund och Lars Lerin, men eftersom vi hade begränsat med tid och skulle vidare mot Arvika dagen efter så prioriterade vi strosande i centrum den här gången.

      Om det känns intressant kan jag göra inlägg då och då om de olika färgerna :-)
      Egentligen handlar det här kompendiet om vilken färg man "känner sig inombords" och jag har alltid känt mig som en grön personlighet. Även om jag just nu sällan väljer grönt vare sig på kläder eller inredning så har den färgen alltid funnits med mig i någon form.....om inte i något annat så ALLTID i grönskande växtlighet :-)
      Sen tror jag att färger påverkar därför väljer jag det jag dras till och just nu dras jag till både ljust rosa, dovt blått och mjukt grönt.....och de färgerna är jättefina att kombinera ihop också!
      Ha en fin söndag!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Snyggt! och spännande läsning om färger! Jag ser verkligen fram emot mer utlägg kring färger.
    Undrar ibland varför jag har så svårt att bli vän med vitt? Vita hem har jag försökt att ta till mig länge och tom testat att göra om hemma men hela mitt inre ropar NEJ:) Jag är nu mer grön eller tom brun/roströd....
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte det var så snyggt med alla vita hem under den mest intensiva "shabby chic" perioden, men insåg snabbt att jag själv inte är en person som klarar för mycket vitt. Det slutar alltid med att jag tillför mörka färger som brunt och svart för att balansera det vita. Jag ska stoppa in några fler inlägg om färger framöver.
      Funderar just nu på färger till gästrummet som står på tur att renoveras och dras väldigt mycket till gråblått även där, men vet att jag fort ändrar mig när det gäller färg så det gäller att välja något som håller över tid så jag suger än så länge på den karamellen :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera