fredag 19 juni 2015

Midsommar

Midsommarafton är det trots att solen gömmer sig bakom molnen och jag inte har den minsta lust att frysa i sommarklänning, sandaler och hoppa små grodorna runt midsommarstången.
Vädret kan man inte påverka så jag ser fram emot att mysa inne idag istället och det gör heller inget om det kommer några regnskurar för jag har planterat och planterat och då behöver jag inte vattna för att växterna ska rota sig bra :-)
Tidigare i våras satte jag mig med papper och penna och ritade upp en inramning till vår odlingssdel i trädgården.
Det är ju fint där nu när härligt gröna potatisblast fyller hela den stora lådan och andra grödor spirar i pallkragarna.
Lika fint är det ju inte när odlingarna täcks av duk, eller när allt är skördat, så lite av det vill jag dölja med en vacker inramning.
Dessutom vill jag skapa rum i vår annars så platta trädgård, skapa något som väcker nyfikenhet.
Jag har ju en underbart snäll make som tittar på mina ritningar, kommer med byggtekniska råd, hjälper mig att såga till alla delar och så sätter vi tillsammans upp dem när jag har målat.
Han gjöt plintar med stolpjärn som de kraftiga reglarna skruvades fast i
Reglarna täcktes med lite bredare brädor på framsidan, spaljeer fästes upp på dem och så en täckbräda även på baksidan. Då står de stadigt.
Fortfarande ska det dit en regelstump vid spaljeernas överkant och så ska det upp vackra gamla pargrindar i mittenöppningen, men jag hade lite bråttom med att få upp den här sektionen för jag köpte en småblommig clematis redan i maj (den heter Paul Farges "Summersnow") 
.....och den har växt så det knakat i den. Jag hade fullt sjå med att hålla den ifrån att linda in sig i både växthusstag och i squashen så den behövde verkligen mer plats att bre ut sig på!
Igår kväll grävde jag också ner en ljuvligt ljusrosa klätterros "New Dawn" vid den andra spaljen och planterade såååå söt Flocknäva med små vita blommor vid clematisens bas.
Senare ska vi fortsätta med ett lågt staket som ska gå runt hela köksträdgårdsdelen, men det får nog vänta till nästa år. Det är en massa andra saker som har högre prioritet nu när växterna ändå har fått något att klättra i :-)

Ha en riktigt fin midsommar!
Kram
Birgitta

6 kommentarer:

  1. Så fint det blir! Här blev det en riktigt underbar midsommar, med dryga 20 grader varmt, vindstilla och SOL. Natten var lika ljus som dagen så här behövdes varken tända ljus eller kulörta lyktor:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det var alltså norröver man skulle befinna sig om man ville ha det optimala midsommarvädret! Nåja, vi hade en mysig midsommar ändå. Vädret kan man ju inte påverka, bara sin inställning till det :-)
      Ha en fin söndag Skorpan!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Håller med dig om att det är skönt att slippa vattna och det finns en hel del att göra inomhus. Inramningen blir ju jättefin och ni verkar så bra på att samarbeta. Ser framför mig hur 'Summer Snow' och rosor täcker in spaljéerna. Har också 'Summer Snow' som fått flytta tre gånger eftersom den nog kan betecknas som invasiv och inte klättrar själv. Just nu har den fått ett gammalt äppelträd att svinga sig i. Kanske nåt för slänten så småningom... Tror din kommer att täcka en spaljésektion på en säsong.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker lära mig lite om växterna innan jag köper dem och när det står att de är härdiga, lättskötta och motståndskraftiga mot sjukdomar känner jag att det förhoppningsvis är en växt som trivs hos oss. På den här clematisen stod det att den är starkväxande och anspråkslös och när jag köpte den var det bara en pinne med små knoppar så jag tänkte att vi hade gott om tid att sätta upp den här portalen, men jag fick tänka om när den satte fart att växa :-)
      Min make är en positiv person som kan sucka lite över alla mina projekt men som ändå hjälper mig så gott han kan och hinner. Det vi gör tillsammans brukar bli bra när jag har en känsla för det estetiska och han kunskap om hur man når färdigt resultat. Det är så härligt att kunna säga "Det blev precis som jag hade tänkt mig", som i det här fallet med den vita portalen som ska få grindar och staket också innan det är helt klart.
      Ha det så bra!
      Birgitta

      Radera
  3. Hej igen!
    Läste just om den klantiga grävaren. Vilken mardröm! Hoppas ni fick god kompensation. Vi har utnyttjat grävare en hel del till olika projekt bland annat nedtagning av träd och diverse utgrävningar. Det värsta som har hänt var att en luftledning glömdes bort och drogs ner så vi blev utan dator ett par veckor. Det var i och för sig lite jobbigt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan hända både det ena och det andra när man fixar med saker ute och inne. Vi har en luftledning som börjar vid vårt hus och inkluderar två hus efter oss. Grannen fällde ett träd rätt över ledningen så yngsta sonens bästa vän, som bodde i det sista huset, var utan nätuppkoppling i flera veckor. Han var inte helt nöjd! Vi bodde inte i det här huset då så det drabbade inte oss den gången :-)
      Birgitta

      Radera