lördag 28 mars 2015

Symbolik

I morse kittlade solen mig i ansiktet så jag vaknade tidigt.
Jag lät då tankarna fara fritt och började fundera på det där med att ha en grund i sig själv, sina upplevelser och vad det skapar.
 Jag ser ofta saker och ting i inre bilder och nu såg jag ett garnnystan framför mig.
När jag nystar garn börjar jag alltid med att göra som en fast "klut" som jag sen lindar runt.
Nu såg jag det som att min personlighet finns i den där kluten.
Det är det som bildar min grund
Det som bildar mitt "jag".
Lagren som sen lindas är upplevelserna i mitt liv
det som bildar grunden för hur jag upplever mitt liv.
Här såg jag ett ljuvt rosa garnnystan framför mig.
Lagren av garn var lindade precis lagom hårt så de bildade det perfekt rundade garnnystanet.
Vackert var det!
Men så ändrades bilden.
Det vackra garnnystanet som borde ha varit mitt liv såg plötsligt ut som om en väldigt energisk katt hade satt klorna i det.
Det var alldeles tufsigt med utdragna garnändar, delade trådar, trasiga trådar
och genom hela den trassliga högen fanns det 2 strumpstickor instuckna
rakt genom den innersta kluten som bildar mitt "jag".
 
Det ljuva rosa garnnystanet som borde ha fått vara så där vackert förstördes
och ända in i mitt innersta "jag" stacks de där strumpstickorna
sårade mig, skadade mig.
MEN.....garnnystan går att nysta om!!!!
Strumpstickorna går att dra ut!!!

Genom att Inger hjälpte mig att förstå kunde jag med egen kraft dra ur strumpstickorna.
Jag hittade en fri garnände och med oändligt tålamod började jag trassla upp hela härvan tills garnet låg framför mig i en prydlig hög.
Den innersta kluten lämnade jag orörd.
Trots att hålen efter strumpstickorna fanns där ville jag inte nysta om mitt innersta "jag"
tror inte att man kan ändra på sin personlighet
bara på sitt beteende
på hur man agerar och reagerar.
Sakta men säkert lindar jag ett nytt nystan
lika ljuvt rosa som det första perfekta nystanet
men det här nystanet kommer för alltid att ha ihop knutna garnändar, lite trasiga trådar och kanske det aldrig blir så perfekt runt och fint som det perfekta nystanet
men garnet är det jag har, jag får inte ett nytt.
Garnet är mitt liv
kluten är mitt innersta jag
det kommer aldrig att förändras
men jag kan förändra min bild av mitt liv....av mitt garnnystan.
Jag kan nysta om!

En varm helgkram vill jag ge till er alla <3
Birgitta



2 kommentarer:

  1. Så fint beskrivet! Det är inte hur man har det utan hur man tar det :)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det Skorpan......och det är mycket lättare att ta saker och ting på ett bättre sätt om man vet vad man håller på med :-)
      Innan jag började hos Inger var jag väldigt förvirrad i mina tankar och känslor. Den här klara symboliken talar om för mig att jag nu kan se strukturen och vet vad jag har att göra.......fortsätta nysta :-) Om det skulle råka bli lite snett och vint får jag repa upp en bit och försöka göra det bättre. Jag är inte ute efter att få till ett helt perfekt garnnystan, men jag vill känna mig nöjd.
      Kram till dig Skorpan!
      Birgitta

      Radera