måndag 3 december 2012

Pysseldag

Idag har jag bara varit hemma och pysslat...sååå mysigt!
Det är riktigt kallt ute så braskaminen har sprakat hela dagen och jag har vänt upp och ner på mina julkartonger för att hitta allt mitt pynt som legat nerpackat.

I kartongerna huserar det väldigt få tomtar, men jag har en tomte som fick komma fram idag
Den sitter nu på den rostiga dunken på den vita byrån, tar sig åt huvudet och säger..."ååååhhh, man kan ju bli jämt kôttenôrsk! Så môe spring fram å tebaks. Kan man inte få lite lugn o ro?!"

Kôttenôrsk kommer från min svärmor som sa så när saker och ting bara blev för mycket och hon bodde länge i Värmland. Tomten är också från Värmland så den pratar nog värmländska...om den pratar alls :-)
Jag var hem till en keramiker utanför Arvika för många år sedan och hon tillverkade så fina tomtar. Överallt i hennes utställningsrum fanns de, den ena charmigare än den andra. Den här kunde jag bara inte låta bli, den fick bli vår egen hustomte!

Skålen på fot, som står på bordet, fick nya blommor
 Jag älskar vita blommor till jul och vita hyacinter vill jag ha. Skulle gärna plantera många sådana i skålen...om det inte var så att de slog ut!
Hyacinter doftar gott, men jag klarar bara en i taget, tycker inte om när det doftar för mycket. Så en hyacint här och där är lagom för mig

Den fick sällskap av en echeveria och en hjärtan på tråd, mossa, ett glittrande hänge och vita keramikstjärnor

På den svarta byrån har jag ett par röda kängor med slitet foder.
För 52 år sedan satt de på mina små fötter när jag trampade omkring i snön...
...då var nog fodret vitt och fint och jag ganska ostadig i stegen :-)

Nu får de stå framme på byrån som ett lite annorlunda pynt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar