onsdag 21 november 2012

Fågelhus

Så mysigt att börja dagen med att krypa upp i soffan med en filt om sig och göra ett blogg inlägg.
Vi öppnar vår lilla butik klockan 12 och trots att jag egentligen inte behöver stressa på morgnarna så är det oftast tusen saker jag tänker att jag ska hinna med att göra innan det är dags att åka.
Det finns saker jag borde göra nu med, men idag väljer jag lugnet!

Kärlek kan ha många dimensioner. Kärleken till människor, djur, natur....och till saker.
För visst kan man bli kär i saker.... i alla fall jag :-)
Jag kan få ett brett leende och en jublande glädje inombords över de mest udda saker. Precis så kände jag första gången jag såg det här danska "julehuset" eller fågelhuset...det var så fint!!!
Det stod i min väns blomsteraffär och jag kunde inte se mig mätt på det!
Tyvärr var det då för dyrt för mig, men när vännen min var tvungen att stänga sin affär fick jag förmånen att köpa det vackra flervåningshuset av henne.
Jag var så glad, och fortfarande börjar munnen le när jag ser det!

Huset står i vår gillestuga, i en smidesställning som kommer från samma blomsteraffär
..tänk när vi skulle ha in den ställningen i min Hyundai I30. AnnBritt trodde aldrig att det skulle gå, men som så många gånger både före och efter det kunde jag konstatera att den bilen sväljer mycket mer än man tror!

Jag vet inte hur många "lägenheter" det finns i huset, men man kan välja mellan morgon, förmiddag, eftermiddag eller kvällssol :-)
Den flottaste våningen ligger högst upp
...här finns det ett vackert panoramafönster.
Den har en liten uthyrningslägenhet på kanten...eller så är det kanske ett generationsboende....en minimal etta till utflugna ungar :-)

Därefter finns det boenden av olika storlekar
....lite större en trappa upp....eller ett litet krypin på markplan
Det ser ut som om kung Bore svept sina kalla isvindar runt huset, riktigt vintrigt, men ingen behöver frysa i det här huset.
Jag kan nästan se en liten fågel titta ut genom hålet, flyga runt i rummet, fånga en surrande fluga och nöjt sätta sig på sin pinne och titta sig omkring innan den trycker sig in i hålet igen för att äta sin fångst.

Visst sätter huset igång fantasin?!...och jag är fortfarande kär i mitt danska jule/fågelhus...munnen ler och det känns varmt i hjärtat. Fånigt?...inte det minsta...inte för mig!


2 kommentarer:

  1. Det var det finaste fågelhus jag någonsin sett!
    Jättehärligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finaste jag någonsin sett också :-)
      Hoppas allt är bra med dig!
      /Birgitta

      Radera