onsdag 25 december 2019

Juldagen

Det här är väl ändå den lugnaste och skönaste dagen på hela året?!
Eller.....dagen blir ju vad man gör den till.....hos oss är det lugnt och skönt i alla fall :-)
Jag har alltid älskat juldagen då allt liksom faller till ro.
Kylskåpet är fullt av gårdagens rester, inga julbestyr väntar på att göras, huset doftar av blommor och är (hyfsat) städat.
Bara att gå upp på morgonen och fundera på vad jag har lust att göra idag.
Vintervitt och vackert är det ju inte ute, men maken och jag har ändå gått en långpromenad med lilla taxen och det var sååååå skönt!
När vi kom tillbaka tände vi en brasa i kaminen, fixade en kopp te och skinkmacka och sen damp jag ner i favoritfåtöljen med en inredningstidning och chokladpralinerna inom räckhåll. 
Precis lagom aktivitet för en juldag.
Fast.....jag började morgonen med att hand diska hela berget av finporslin som användes igår.
Diskade också det nya fina knivsetet vi fick av våra söner i julklapp och upptäckte hur smutsigt det var i lådan när de gamla knivarna lyftes ur!......så jag städade ALLA lådorna och skulle ha fortsatt med skåpen om vi inte istället hade valt den där långpromenaden.

Börjar redan känna känslan av att vilja rensa för att få in ny energi. Fast jag försöker hålla i mig själv lite. Det är ju fortfarande jul och den lugnaste och skönaste dagen på året :-)

Ha det så bra!
Kram
Birgitta




3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Roligt på julafton i sällskap med alla kära, med paket, spel, skratt, Kalle Anka och... all god mat. Men så skönt att komma hem lagom till Karl-Bertil Jonsson och få pusta ut i soffan. Igår fick jag lust med pyssel till och med!
    Nu har vi fått snö och det är minusgarader och så vintervackert! En långpromenad är inte långt borta men inte idag, det blir en lugn lutfiskmiddag hos bror och svägerska, en tradition sedan länge.

    Konstigt det där, så fort julafton varit så vill man städa. Här hör det ihop med alla julblommor som är slutblommade, jag beskär i grupperna, plockar om i buketterna och slänger barrande smågranar. Ser fram emot en betydligt svalare och renare nyårsafton. Du förstår nog hur jag menar.

    Ha det fortsatt fint!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Låter som att din dag blev så fin som den bara kan vara på juldagen. Tror att det är många som gör som du just den dagen - varför gör man inte så oftare?

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen mig i din text. Det där med lugnet på juldagen. Den dag man bara kan vara..Njuta av allt.
    Nu blev det ju en hel del städning för dig. Det blir ju lätt så. Man börjar med en sak så är man snabbt uppe i en massa mer! :D
    Men fint att ni tog den där härliga promenaden!

    Ja det blir ju lätt en massa handdisk efter julfirandet för man vill ju gärna ha lite finare porslin under såna dagar!

    Här har vi snö men idag har det regnat och det är galet halt på vägarna. Fy vad jag ogillar regn när det frusit på innan!
    Inte verkar det bli någon kyla till nyår heller, men inget regn iallafall.

    Ta hand om dig fina du och hörs vi inte innan nyåret så önskar jag dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!
    kram / Maria

    SvaraRadera