fredag 18 augusti 2017

Spaljé

I år har vi inte lagt så stort fokus på vår trädgård......annat än att jag fyllt alla odlingsdelar med grödor att skörda av......men en spaljé har vi byggt till en björnbärsplanta jag köpte till mig själv som en födelsedagsblomma :-)
Spaljén kompletterar den portal vi byggde för två år sedan med den skillnaden att jag då köpte färdiga spaljéer som nu tyvärr har utgått ur Nelson gardens sortiment så vi var tvungna att tillverka allt den här gången för att det skulle bli kraftigt nog......och det gick ju riktigt bra fast det blev lite mer jobb än vi tänkt. 
Så här såg portalen ut, då för två år sedan, innan den var riktigt klar.
Jag såg framför mig hur en klematis med en sky av vita blommor skulle möta en New Dawn ros med blekrosa blommor på den här portalen......meeeen växterna vill inte alltid som jag vill!
Så här ser det ut nu.
Klematisen växer så det knakar men vill inte klättra åt vänster utan kastar sig med långa spänstiga grenar över växthuset till höger. Jag har haft fullt sjå i sommar med att binda upp den för att den åtminstone ska hålla sig på sin spaljé!
Rosen däremot trivs inte alls.
Den började växa bra, men frös ner första vintern trots att jag täckte den med massor av löv. Den tog ny fart förra sommaren och frös igen i vintras och nu verkar det som om den inte riktigt orkar repa sig efter den här kalla våren och torra sommaren.
Några tappra grenar letar sig uppåt och en liten rosenknopp har blommat.....men nej, det ser inte ut som i mina drömmar!
Tror att jag ger det hela en sista chans nästa sommar med bra gödning och vattning av rosen. Tar den sig inte då får jag ersätta den med något annat.
Här har jag tänkt att allt ska bindas ihop med ett staket på båda sidor av den nya spaljén fram till portalen där på höger sida så att odlingsdelen liksom bildar ett eget rum i trädgården, men jag har ingen riktigt klar bild av hur det ska se ut så det projektet får vila under vintern.
Allt utomhus ska snart få vila.
Jag, som är en utpräglad vår och sommarmänniska som alltid längtar till den ljusa varma delen på året, ser faktiskt i år fram emot hösten då vi kan kura inne lite mer.
Ser fram emot att tända ljus, njuta en kopp te och bara vara utan tusen saker som måste göras.
Nästa år kommer det nog att börja klia i fingrarna igen efter att få sätta spaden i jorden och fortsätta ute.....men nu är jag sååååå nöjd med det som är :-)

Ha en riktigt fin helg!
Kram
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Hej Birgitta! Det var länge sedan jag tittade in hos dig så nu har jag läst flera inlägg bakåt i tiden.
    Jag har varit rätt så bortkopplad från både min och andras bloggar under sommaren. Av olika skäl. Men nu ska jag absolut både skriva och läsa mera!
    Jag blev riktigt rörd av läsa ditt förra inlägg! Vilken fin present du fick! Förstår att det värmde!
    Jag längtar också efter hösten i år! Jag som annars har sommaren och inte minst våren som min favoritårstid!
    Nu känns det bra att få kura inne och inte bry sig om trädgården som trots glädjen också innebär en hel del jobb.
    Men precis som du kommer jag att börja längta efter våren så fort som vi närmar oss den nästa år!
    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria för dina ord!
      För oss har det varit mycket mer jobb med trädgården i år än tidigare. I normala fall vattnar vi med vatten från egen brunn, men efter den nederbördsfattiga period vi haft så sinade brunnen. Varannan dag har vi därför fått springa ut och in för att fylla 10 liters vattenkannor med vatten från kökskranen (som tur är har vi kommunalt vatten i huset!)......fyyyyy bubbelgum, det har INTE varit roligt!.....men jag ville ju heller inte att allt jag sått och planterat bara skulle förtvina i brist på vatten! Tror nog aldrig att jag längtat så mycket efter regn som den här sommaren och det känns så skönt med det regnande som varit den sista veckan.
      Ja, nu ser vi fram emot att kura inne ett tag och börjar sen längta efter våren igen :-)
      Fortsatt fin söndag önskar jag dig också!
      Kram
      Birgitta

      Radera