söndag 14 maj 2017

Rotslagen tunna

I år känns det som om jag är riktigt sen med både planerandet och planterandet av sommarens grödor.
En kombination av vårens kyla och jobb som ger mindre tid, och ork, för allt här hemma har gjort att lusten inte riktigt velat infinna sig, meeeen jag tror nog jag hinner ändå.
Det finns ju de som har bättre planering än jag och levererar plantor som finns att köpa färdiga att bara flytta ut i växthus och pallkragar :-)
Jag har i alla fall städat växthuset så det är inflyttningsklart så fort frostnätterna ger sig.....alltid något!
Jag har en gammal rotslagen trätunna i växthuset som jag stoppat en plasttunna i för att mellanlagra det iskalla vattnet från vår egen brunn.
Den tunnan är från vår Dalagård och jag visste att det fanns en till som var i ganska dåligt skick, men jag tänkte att den kanske kunde fixas till.

Det gick inte att lyfta den utan att hela tunnan hotade att falla i bitar så maken fixerade rotslagningen så den håller tunnans brädor och botten på plats.
Den var full av kalkrester och väldigt torr i träet, men efter rengöring och inoljning med linolja blev den som ny!
Allt jag planterar i växthuset växer i gamla trälårar, tunnor, zinkhinkar och baljor.
På så sätt kan jag lätt ändra om och byta ut jorden varje år.....och så får jag ju användning för alla de vackra gamla sakerna från vår gård!
Tunnan har plastats invändigt och snart är det dags att hiva ner en 50 liters jordsäck och stoppa ner en busktomatplanta där i. 
Får se om jag kan fixa det där som jag lovat mig själv varje år.....att INTE överbelamra växthuset med grödor! Det är en aningens jobbigt att åla sig in med vattenkannan som en orm i en djungel. Det kan faktiskt få vara liiiiite mer rymd i växthuset i år :-)

Fina dagar önskar jag er!
Kram 
Birgitta


2 kommentarer:

  1. Den blir jättefin att plantera i, det är så kul att rädda gamla trägrejer, det gör inget om det är skavanker, det blir fint ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tunnan prunkar nu av en ståtlig busktomat full med gula blommor.....snart kan vi njuta egna röda solvarma tomater :-)

      Radera