fredag 19 maj 2017

Kungsängslilja

Idag har jag en riktigt härligt ledig fredag som jag kan fylla med precis bara det jag har lust att göra!
Funderar på en dag ute i trädgården nu när värmen äntligen har kommit.
Jag kan ju välja att gräva, rensa, gödsla jorden, plantera.....eller ta ett täcke och lägga mig på gräsmattan i solen med en bra bok och bara njuta av allt som grönskar och blommar omkring mig :-)
När vi flyttade till vårt gamla röda hus kom det upp några vackra kungsängsliljor i det som en gång varit en rabatt men som då mest var gräs och ogräsyta.
Tycker att de på något sätt är exotiska.....som vilda sällsynta orkidéer, och jag var så rädd att de inte skulle trivas då jag började öppna upp den yta de stod på och om igen började anlägga en rabatt där det tidigare funnits en sådan.
Jag hade inte behövt vara orolig för första våren kom det upp många fler stänglar än året innan och nu finns det massor av dem!
Kanske jag vågar gräva upp några tuvor och flytta på dem eftersom de nu bara växer som ett långt pärlband av rutiga klockor.
Mitt estetiska sinne säger att det vore vackrare om de växte i lite rundare formationer.
Kanske jag ska prova.....de verkar ju ändå trivas på platsen och med jorden.....och lökarna är ju lätta att gräva upp och plantera om.
Men.....det gör jag inte idag för först ska de få blomma färdigt med all sin exotiska elegans :-)

Mysfredag till er alla!
Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Visst är det härligt med en ledig fredag. . .och helst när solen lyser från en klarblå himmel! Idag ska det tydligen bli uppåt +25 grader här! Att ta ett täcke o lägga sig på gräsmattan med en bra bok låter som en lysande idé!
    Vilken vacker blomma. . . Kungsängslilja. . .inte sett förr!
    Nu blir det ut i solen innan jag ska på en konsert i kväll där min blivande svärdotter ska sjunga. . .!!!
    Trevlig Helg Vännen
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att gå på konsert när det är någon man har anknytning till som sjunger!
      När vi var i Stockholm för 2 veckor sedan var vi på Boulevard teatern för att lyssna på den kör som makens syster sjunger i. Hon hade varit extra nervös över att hela hennes syskonskara (de är 5 syskon) + jag var där, men det gick jättebra och det var ett riktigt drag i den gamla salongen som var fullsatt :-)
      Det blev varken trädgårdspåtande eller ryggläge på täcke i solen igår. Istället hämtade jag upp yngsta sonen när han slutade jobbet och så åkte vi till Västerås för att leta kläder till både honom och mig. Äldsta sonens bröllop närmar sig med stormsteg och vi var oroliga för att det skulle vara utplockat bland kostymerna så här i studenttider, men han blev dressad från topp till tå och även jag hittade både klänning och skor så det blev en lyckad dag.
      En fin lördag önskar jag dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera