fredag 23 december 2016

Julens klockor klinga...

Den här vackra mässingsklockan fanns på vår Dalagård när vi köpte gården 2006.
Den är tillverkad i Mora, drygt 10 cm hög och tung med en rejäl kläpp som klingar så det verkligen hörs :-)
På den ena sidan står det FRIDFULL JUL....
....på den andra sidan står det 
NÄR UNDER JULEN DE KLINGA
KLOCKORNAS MANANDE LJUD
O, MÅ MITT HJÄRTA DE BRINGA
FRÄLSNINGENS BUDSKAP FRÅN GUD!

Nu är ju inte jag religiös så, men jag vill ändå med det budskapet, och med den här klockans klingande, skicka en varm hälsning om en härligt fin jul.
Var rädd om dig och TACK för att du tittar in här!

En bamsestor julkram kommer här <3
Birgitta

4 kommentarer:

  1. En lika stor julkram kommer här från mig som har en exakt likadan klocka:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vad roligt att du har en likadan klocka!
      Jag önskar jag visste historian bakom vår klocka, men den låg bara i en låda med julsaker i ett av husen på gården och jag vet inget mer än så.
      Tänk ändå vilken resa det varit med gården och alla saker som lämnades kvar där och som jag fått den äran att ta vara på. Rena rama julafton för varje kartong jag öppnat genom åren :-)
      En fin juldag önskar jag dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Husband and I are American. We actually just moved into a new home too and also found this bell (or one very very similar to it) in our new home. It is brass and sounds beautiful. Thank you so much for posting this.

    SvaraRadera
  3. Hej, även jag har denna klocka, ärvd av mina farföräldrar från Karlskrona. Nu bor jag i Tyskland och klockan ställs ut i en utställning i Karlskirche i Kassel till en museumsnatt i september. Där har de ett Carillion, bestående av 35 klockor, vilka spelas kl.12 varje dag. Fint att se din klocka, som är som min!

    SvaraRadera