fredag 12 augusti 2016

En liten resa

Ibland behövs det en paus i vardagen och alla projekt.
Då händer det att maken och jag packar bilen och far iväg en tur i vårt avlånga land.
Vi sätter ett mål och på vägen stannar vi där vi känner att vi vill stanna och jag älskar verkligen såna små äventyr!
Den här gången åkte vi till Linköping där vi såg måååååånga gamla flygplan på Linköpings Flygvapenmuseum och bodde mitt i centrum på Elite Stora Hotellet som jag varmt kan rekommendera!
 Vi fick ett så mysigt alldeles nyrenoverat dubbelrum under takåsarna och på eftermiddagen och kvällen kunde vi strosa rakt ut i stadskärnan med alla affärer och matställen. Helt perfekt!
Efter en god hotellfrukost åkte vi till Gamla Linköping och jag som älskar gamla hus med spröjsade fönster och verandor fulla med snickarglädje fick verkligen mitt lystmäte :-)
Gamla Linköping består av många historiska byggnader som flyttats till området och det kändes väldigt levande med aktiva hantverkare och öppna små unika butiker. 
Där fanns personal klädda i tidstypiska kläder som berättade historier om det gamla brukssamhället med sina skolor, banker, tryckerier, polisstationer, målerier och myyyyyycket annat!
Jag älskar verkligen att kika in på bakgårdar där man kan hitta de gulligaste små lusthusen, planteringarna och trädgårdsmöblerna där man kan sätta ner rumpan och andas in dåtidens atmosfär......
.....men......nu är det slut på resande för den här gången och jag ska andas in den verkliga verkligheten och försöka röja i den röra vi lämnade i vårt hus för två dagar sen. 
Maken åkte nyss iväg för en fiskeresa och jag ska ha mysfredag med yngsta sonen i kväll och även om jag njuter av våra små äventyr så känns den vardagliga tillvaron också helt ok :-)

Ha en härlig augustihelg!
Kram
Birgitta


10 kommentarer:

  1. Åh där i gamla Linköping var vi i förra veckan, en dryg timmes bilresa hemifrån. Visst är där fint och vilka hus!! Så fina bilder du tagit. Ett utflyktsmål som jag också verkligen rekommenderar!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har länge velat åka till Gamla Linköping just för att jag tycker det är så härligt med såna samlade gamla stadsmiljöer där man verkligen får en känsla för hur människor levde förr. Min mamma och hennes make bor utanför Katrineholm så det passade också så bra att lämna lilla hunden i tryggt förvar hos dem. Det finns många smultronställen i vårt land och jag är en person som gärna väljer att åka till små mysiga städer framför myllrande storstäder, men även i de större städerna finns det oaser som berikar min själ :-)
      Allt gott till dig Finas mammis!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Låter som en mysig utflykt och Gamla Linköping är ju underbart. Man kan ju bara leka med tanken på hur mycket arbete det är eller vad det skulle kosta att leja till bygget av en sån där liten träpaviljong som på sista bilden ifall man skulle vilja smycka trädgården.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just därför njuter jag av att se det fantastiska arbete som las ner på byggnader förr! Det mesta idag är ganska likriktat eller enkelt mot det hantverk som gjordes förr. Dagens arkitektur är vacker på sitt sätt, men det är, för mig, något alldeles speciellt med alla de där utsågade krusidullerna, de spröjsade fönstren med handgjort glas, de vackra dörrarna och detaljerna.
      Ska man ha något liknande hemma får man nog träna på att hantera en sticksåg, bunkra upp med mycket tid och tålamod eller ha för mycket pengar på bankkontot :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Visst är det mysigt att göra utflykter, och det finns mycket att se i Sverige! Sedan vi skaffade vår husbil har vi hunnit vara runt och se allt möjligt! Linköping har vi varit i, men flygvapenmuseet missade vi. Önskar en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det mycket att se i vårt avlånga land och så mysigt att fara runt med husbil! Jag brukar reka lite på nätet om vad som finns att se och på Linköping stod Flygvapenmuseet högst upp på topp 10 listan. Maken gillar flygplan av äldre modell och jag gillar det mesta som är gammalt så det var ett givet mål. Museet är STORT, det var gratis inträde, informativt och massor att se. Lärorikt för mig som måste ha sovit mig igenom historielektionerna i skolan :-) Slink in där nästa gång ni far förbi Linköping!
      Önskar också dig en skön söndagkväll!
      Birgitta

      Radera
  4. Vackra bilder du visar, älskar snickarglädjen och atmosfären den ger. Förr var både funktion och etik givna, långt ifrån de strama betonghus som finns idag.
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog aldrig att tröttna på att strosa runt bland gamla hus, små idylliska trädgårdar och massor av detaljer att njuta av! Skulle jag ha satt på mig lång kjol, blus, förkläde och huckle på huvudet skulle jag nog ha känt det som om jag förflyttats 100 år bakåt i tiden och varit en verklig del av allt det där som byggts upp i Gamla Linköping :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  5. Så bra att ni bryter vardagen och gör en liten resa.
    Det behövs för att vila, få inspiration och att komma hemifrån.
    Och inte behöver man åka så långt heller.
    Så vackra hus och massor av snickarglädje!
    Sånt som både ögon och själ mår gott av.

    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så att det inte alltid behövs några långa resor utan det räcker att bara byta miljö för en stund för att få lite återhämtning och Gamla Linköping var en upplevelse på alla sätt!
      Kram!
      Birgitta

      Radera