fredag 22 januari 2016

Att byta fokus

Jag tänkte göra ett inlägg om hur less jag börjar bli på vintern med kyla, hala vägar och isiga bilrutor.
Tänkte det kunde passa att fota allt det vita utanför fönstret i hallen så jag knäppte några bilder på måfå, suckade över att ljuset inte räcker till utan blixt och med blixt blir det inga bra bilder.
Kände det som att "Nääääeeee, jag tar och drar något gammalt över mig och går i ide tills våren kommer!!!!!"
MEN....så händer det :-)
Titta!!!!
Jag har inte sett att Hoyan i hallfönstret fått fullt med knoppar!
Åååååhhhhhh :-)
I och för sig tycker jag inte om doften av alla de där blommorna när de slår ut, men ändå......det känns som ett budskap.....nu har vi verkligen lämnat den mörkaste tiden bakom oss!
Även om solen idag gömmer sig bakom lågt hängande moln och min energi inte är på topp så är det ingen idé att hänga läpp.
Maken är snart på väg hem till mig efter att ha jobbat i Skåne, en vän ringde nyss och sa att hon tittar in till mig på eftermiddagen, det är freeeedag och Hoyans blomknoppar skickar glädje genom kroppen!
Det finns ingen anledning att förstöra dagen med att sura över att vädret är som det är. DET går ju inte att göra något åt.
Tänk att några blomknoppar lyckades påminna mig om det!

Ha en härligt fin fredag och en skön helg!
Kram
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Du har helt rätt! Jag känner hoppet när jag varje eftermiddag registrerar hur länge det är ljust ute...snart är januari slut...vi går definitivt mot ljusare tider.../Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa, så skönt att det blir ljusare dag för dag och nu släpper också kylan sitt järngrepp för ett tag! Snön kan få ligga kvar, det är ju ändå fortfarande vinter, men det gör inte ett dugg om det blir lite mildare.
      En skön helg önskar jag dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Precis så har jag också känt! Hopplösheten med den stränga kylan, och så länge. Men så kan en blommande kaktus vända känslan! Ljuset återvänder sakta och den värsta kylan är borta, äntligen!
    En Hoyas blomknoppar, en vän och en återvändande make bidrar också till mer energi.

    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft många januarimånader i mitt liv då jag kraschat fullständigt i energi. Det har varit som om hela vinterns samlade mörker lagt sig som en tjock filt över mig. Immunförsvaret har gått i bott och humöret lika så. Numera vet jag att jag behöver ta hand om mig själv lite extra den här tiden. Jag påverkas helt klart av mörkret och kylan. Känner mig ibland som en växelvarm reptil som mår bäst då jag omges av sol och värme, men jag vill ju inte gräva ner mig en tredjedel av året så det gäller att ta vara på det som känns positivt ändå.....som en vackert blommande Hoya och den kärlek jag har omkring mig :-)
      Många varma kramar till dig Cia!
      Birgitta

      Radera