onsdag 3 december 2014

Bokgranar

Jag har sett så många fina saker man kan göra av att vika bokblad så jag var bara tvungen att prova själv!
Många använder gamla pocketböcker, men jag letade fram kartongen med böcker jag tog tillvara på efter min svärfar och hittade däri två böcker jag trodde skulle bli perfekta till bokgranar
"Andens frukt" och "Jesus vår frälsare" kan ju passa bra så här i juletid och så är de ett minne av svärfar som var missionspastor.
Bladen är tjocka, mjuka och följsamma och granen formades bara sådär vartefter jag vek. Det var väldigt roligt!

Boken var ordentligt bunden så jag sprättade bara bort de första fastlimmade bladen från pärmen och vek in varje blads högra hörn först mot mitten och sedan en till vikning på längden så det blev en kil. Ungefär som när man viker pappersflygplan
När jag hade gjort en gran började jag direkt på nästa och hade jag haft fler såna här böcker hade jag kunnat vika en hel drös :-)
Böckerna hade ca 150 sidor och med den tjocklek bladen har var det perfekt, annars har jag sett att andra rekommenderat pocketböcker med ungefär 200 sidor.
På toppen satte jag i en stjärna och band fast lite sisal med vit lintråd och nu har jag mina egenhändigt vikta fina bokgranar!

3 kommentarer:

  1. Åh, vad fina! Tänk, det där har jag aldrig provat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova! Det var väldigt lätt och väldigt roligt!
      Har sett att det också går att göra en extra vikning längst ner på bladet så granen blir platt i botten, men jag tyckte det var fint när den stod på spetsarna så här.
      Ha en fin helg!
      Birgitta

      Radera
  2. Min dotter har gjort en så fin gran av en pocketbok, jag vet inte om jag skulle orka göra någon. Och du som gjorde två!
    Så fint det blev med stjärna i toppen!
    Ha en fin helg! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera