tisdag 24 juni 2014

Lediga dagar

Vilken härlig helg det har varit med midsommar och födelsedagsfirande!

Vi dansade inte runt midsommarstången vid slottet. Även om solen var framme på dagen så blåste det isvindar och jag ville ta på mig min vita tunna sommarklänning, inte thermobyxor och mössa!
Nä, vi myste hemma med yngsta sonen och äldsta sonen med flickvän sov hos oss på natten efter festande med vänner som bor vid slottet.
 På lördag morgon var vår familj samlad och det fylldes på med indroppande gäster under dagen så vårt lilla hus blev fullt.
Maken, sönerna, min mamma och hennes make hjälptes åt att gräva ut grunden för växthuset som ska gjutas på plats. Typiskt mig att se det som att det "bara" är att ställa ett växthus på plats, men maken är noggrann så här ska det gjutas på frostfritt djup, isoleras mot tjälen, läggas dränering, dräneringsgrus, markduk, sättsand och så plattor. Phu, tur att det inte är jag som planerar :-)
Inte fel att hålla igång om man skulle vara ute den dagen för varmt var det inte och jag är jätteglad för all hjälp vi fick. En liten bonus på allt annat fint jag fick i födelsedagspresent!

Jag har inte tagit ett enda kort under min ledighet. Fattar inte riktigt hur alla duktiga bloggare bär sig åt för att fota vackert dukade bord, upplagd mat, mingelbilder, detaljbilder. Jag har fullt upp med att hinna med allt som ska göras och sedan bara sjunka ner med våra gäster.
Bilderna här är från butikens lilla uteplats där jag planterat Salix och surfinia i en gammal tunna från vår Dalagård
På själva födelsedagen, den 22/6, styrde maken och jag kosan mot Strängnäs.
Han vet att jag älskar att strosa runt i kvarter med gamla fina hus och mysiga trädgårdar och precis en sådan del finns i Strängnäs. Vi hade tur som hade uppehållsväder när vi gick där och i solen mellan husen blev det riktigt varmt när inte vinden kom åt att vina runt öronen på oss.

När det började ösregna åkte vi vidare till Mariefred och gick lite i mysiga små butiker som hade söndagsöppet. Maken såg till att jag fick god lunch i mig för han vet av erfarenhet att en fru med för lågt blodsocker inte är någon glad fru :-D

Sedan for vi vidare till Taxinge slott och norra Europas största kakbord.
Det var fullt med folk för nästan ingen ville sitta ute och frysa utan alla trängdes inne.
Jag valde en stor bit chokladtårta med aprikossylt, färska bigarråer, hallon och grädde. Såååå gott, men vääääldigt mäktigt!
Vi strosade runt i slottsparken så lilla taxen fick en promenad och vände sedan hemåt efter en helt underbart kravlös och mysig dag. Precis en sådan toppendag som jag allra helst vill ha efter att dagen innan också ha fått krama om alla mina nära och kära!

Så nu är jag 55 år, på väg mot 56. Känns som om jag börjar bli en mogen kvinna....eller kanske övermogen :-D

3 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott till 55-årsdagen (fast du ser ut som en ung tjej :) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK för det berömmet Helena :-)
      Jag känner mig inte precis som en ung tjej, varken utanpå eller inuti, men det är klart, ska man bli 100 år så är jag ju bara liiiite drygt halvvägs :-D
      Ha en fin dag!
      Birgitta

      Radera
  2. Grattis i efterskott!
    Så fint ni firat din dag och jag tror du har en omtänksam man som också vet vad du uppskattar.
    Bra också att grunden blev rätt gjord till växthuset, det är det värt! Och vilken tur att ni fick grävhjälp!
    Kramar till dig söta,
    Cia

    SvaraRadera