söndag 9 december 2018

Julros Helleborus

Åhhhh titta titta.....det kommer knoppar!!!
Alla som någon gång köpt en julros för att ha till jul har säkert upplevt att den inte trivs så där jättebra inomhus.
Bladen gulnar och skrumpnar ihop och knopparna som skulle bli de vackraste julrosor förtvinar och blir ingenting alls att glädjas åt.
Många år har jag ändå envist köpt julrosor och försökt att åtminstone hålla liv i dem så jag kunnat plantera ut dem......men icke.....inte förrän nu har jag lyckats! :-)

Här är förra årets julros som faktiskt behöll en del av sina blommor och blad över jul.
Jag ställde den sen lite svalare, fortsatte vattna måttligt, pysslade om den, pratade med den och försökte på alla sätt få den att orka leva vidare.
I våras planterades den om i större kruka, ställdes i skuggan på verandan och där trivdes den!
Den fick nya vackra blad, grävdes ner i rabatten i september och täcktes med löv i slutet på oktober och titta......NU KOMMER DET KNOPPAR!!!
Så roligt!
Den står i en rabatt precis vid vår ingång så jag ser varje dag hur knopparna växer sig större, och det kommer fler knoppar där under löven!
En helt fantastisk växt som jag bara älskar och förundras över.
Julglädje sprider den där den står så i år blir det ingen julros inne. Jag får gå ut och njuta av den här plantan istället :-)

Ha en mysig andra advent!
Kram
Birgitta


4 kommentarer:

  1. Julrosor hade jag i min lämnade trädgård och jag förundrades över deras växtkraft i snö och kyla. Däremot de man köper i kruka har jag aldrig haft tur med, nu köper jag ingen för att inte Iris ska få i sig delar, de är ju supergiftiga för katter.

    Nu önskar jag dig en skön tredje advent!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tänker man kanske inte alltid på, att det finns växter man bör undvika att ha hemma om det finns djur eller små barn som gärna provsmakar både det ena och det andra! Tur att Iris har en matte som vet :-)
      Ja, tänk att det snart är jul! Känner inte den minsta julkänsla än. Tror det beror på att den lilla pudersnö vi fått inte är tillräcklig för att locka fram julsångerna hos mig :-)
      Ha en härlig helg!
      Varma kramar
      Birgitta

      Radera
  2. Så kul att det kommer knoppar på din julros nu. . .o att du får njuta av dess skönhet utomhus!
    Själv har jag en ståtlig Amaryllis som jag fick i present och som slagit ut i fem (5) stora klockor! Har varken vattnat eller pratat med den. . . men den verkar trivas iaf!!! :-) Eller kanske just därför!
    Trevlig Helg!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha....din amaryllis kanske inte är så kommunikativ :-D
      Nä, växterna är nog mer beroende av rätt skötsel än det faktum att de blir pratade med och amaryllisen är ju så fantastisk på det sättet att den har allt den behöver i sin stora lök. Vattnar man den innan den slagit ut blir resultatet oftast att den ränner iväg på höjden och går av när knopparna slår ut.
      Jag köpte en vit amaryllis i tisdags. Får se om den första stängeln hinner börja blomma till jul. Hoppas det!
      En fin helg önskar jag dig!
      Varm kram
      Birgitta

      Radera