onsdag 26 december 2018

Minnen

Annandag jul och det är så lugnt och tyst i vårt hus!
Maken är ute i skogen med lilla taxen och jag har några timmar för mig själv. Sånt njuter jag av......behöver lite egen tid då och då :-)

Sitter och tänker på tider som varit eftersom det snart är ett år sedan förra ägarinnan till vårt hus dog.
Hon lämnade många fina minnen efter sig!
Vi har bott i det här huset i 5 år och innan dess bodde vi grannar i 28 år med den familjen.
Huset byggdes 1929 av förra ägarinnans kusins farfar, köptes av hennes mamma 1939 och hon bodde sedan här från 1939 till 2013.....alltså 74 år!
Hon hade velat att huset skulle få finnas kvar i släkten, men det fanns ingen som ville förvalta det arvet vidare därför frågade hon mig "Birgitta, du har ju alltid velat ha ett gammalt hus. Kan inte ni köpa huset av mig?"

Jag gick hem och funderade, pratade sen med maken och han hade bara ett ord till svar på den frågan "NEJ!"
Jag fortsatte att fundera, skissade, gjorde planer......och använde sedan lite kvinnlig list :-)
Det har funnits stunder under allt renoverande då jag undrat om inte makens svar egentligen var det rätta för det har varit mycket mer jobb än vad vi räknade med, men nu har vi ju tuggat oss igenom det värsta så jag tror nog vi ror iland det sista också :-)

Husets förra ägarinna blev med barn så pass ung att maken hennes var tvungen att "skriva till kungs" för att få gifta sig med henne.....och när de bildade familj i huset flyttade hennes mamma upp på övervåningen och familjen med 2 barn bodde i ett rum och kök på nedervåningen med utedass och vattenpump ute på gården.
Det var lite andra tider då :-)

Det här albumet hittade jag i ett kvarlämnat skåp när vi flyttade in och jag skulle gärna ha behållt det, men det tillhörde förra ägarinnans make så vi lämnade det till henne så hon kunde lämna det vidare till hans släkt.
Roligt var det i alla fall att titta på alla fina kort!
Paret förlorade först sin äldsta son, sedan dog maken.
Dottern dog bara ett knappt halvår innan sin mamma och nu är hela familjen borta.
Ingen av barnen fick några egna barn så grenen på det här släktträdet slutade växa, men vi ska föra minnena vidare till nästa ägare.....för jag hoppas att även de ska tycka att det är roligt att veta historian om huset man bor i.

En dag ska jag ta mig tiden att skapa ett minnes album om huset och dess ägare. I vår ägo har vi kort på alla de som bott här före oss och efter att ha varit grannar med förra ägarna under så lång tid har vi också mycket att berätta om den fina familj som bodde här före oss!

Det här är kort från nämnda album och jag har ingen aning om vilka som finns med på bilderna, men tänk ändå vilken skillnad det har blivit under ett århundrade på alla möjliga områden!!!
Kommer våra barn ens att föra bilder vidare till sina barn nu när man har "hela" sitt liv i mobilen? 
Jag är så gammalmodig att jag väljer att använda kamera framför mobilen, men jag gör inga papperskopior av bilderna så det är ju i praktiken ingen skillnad.

Bloggen blir en slags dokumentation som jag själv tycker är så roligt att bläddra tillbaka i......som en digital dagbok förvarad någonstans i etern, men ett minnesalbum att hålla i handen, med fysiska bilder att bevara, det känns ändå lite mer (för mig) bestående än det :-)


Ha det så bra!
Kram
Birgitta

8 kommentarer:

  1. Har det redan gått så lång tid sedan ni köpte huset...jag tyckte det var alldeles nyligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åren går! :-) När jag kikar igenom mitt bildarkiv med alla bilder från hur huset såg ut när vi tog över det och allt vi gjort sen dess känns det väldigt avlägset, men 5 år är ju ändå inte så lång tid. Samma sak när jag åker förbi min gamla butikslokal. Det är nu 3 1/2 år sedan jag la ner butiken. Känns ibland som en hel evighet sen jag huserade där, men ändå är minnena nära.
      Tänk så roligt att ni snart får förvalta ett eget hus och du förhoppningsvis får bättre med plats för alla dina vackra samlingar av både konstglas och annat! Även om det tar tid är det roligt att få sätta sin egen prägel både på hus och trädgård :-)
      Allt gott till dig!
      Kram Birgitta

      Radera
  2. Vilka underbara minnen... ja, du måste dokumentera för kommande generationer! Som en saga! När min exman och jag renoverade Vårt lilla röda hus, skrev vi den historia som blev oss berättad, hittade en bild på mannen som byggt och bott i torpet och lämnade allt bakom garderobsväggen i hallen. Undrar när det kuvertet hittas och läses?

    God fortsättning!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt för den som hittar det där kuvertet som en hälsning från svunna tider!
      När vi rev ut plastmattor och underliggande masonit från golven i vårt hus hittade vi en hälsning skriven på de gamla golvplankorna i vardagsrummet. Det stod "Hej du som tar bort masoniten" och så namnet på förra ägaren och datum på när de en gång la på den där masoniten och plastmattorna.
      Vi har också hittat gamla tidningar från år då delar i huset renoverats och isolerats.....och gamla barnteckningar som barnen i huset ritat och målat och som sen gömts i väggarna. Lika roligt varje gång att hitta sånt :-)
      Kram till dig Eva-Mari!
      Birgitta

      Radera
  3. När jag läser ditt inlägg tänker jag automatiskt på programmet "Det sitter i väggarna" med
    Christopher O'Regan och byggnadsantikvarien Erika Åberg där de besöker olika husägare som vill lära sig mer om sin bostads historia, såväl de tidigare invånarnas levnadsöden som byggnadshistorian! Men du vet redan så mycket om ditt hus. . . så du behöver nog inte anlita Christopher o Erika! :-)
    Vilken lycka att hitta gamla tidningar o teckningar i väggarna!
    Trevlig torsdag & God Fortsättning
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har då och då tittat på "Det sitter i väggarna" och det är så roligt att sån historik grävs fram! Skulle lätt kunna tänka mig att medverka i ett sånt program om jag en dag skulle hamna på ett ställe jag inte vet ett endaste dugg om. Fast å andra sidan gillar jag att själv gräva fram information också :-)
      Med stormsteg på väg mot ett nytt spännande 2019. Fina dagar önskar jag dig!
      KRAM Birgitta

      Radera
  4. Vad roligt att veta lite om som bott i huset!
    Jag skulle vilka veta mera om vår gård också.
    Själva huset byggdes 1950 men det är byggt av gamla delar och vi vet att det äldre paret som byggde huset då, redan bodde i ett annat hus på just den här gården. Men vi vet inte var det huset stod och jag försöker förtvivlat få lite mer fakta om det men det enda vi vet är att tomten styckades av i slutet på 1800. Vi har faktiskt hittat köpebrevet från 1897 på nätet och skrivit ut det.
    Men jag hade så gärna velat hitta en ritning över hur det såg ut innan huset vi bor i byggdes.

    Ni har verkligen fått det fint hos er! Det kan vara slitsamt med all renovering men när det är gjort och man får det som man själv vill ha det, det är lycka!

    Önskar dig ett gott slut på året och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

    kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att veta så mycket om vårt hus.......och roligast egentligen att ha fått det berättat av människor vi träffat. Av förra ägarinnan fick vi också ett flygfoto taget på 50-talet över hur trakten såg ut då. Väldigt mycket har byggts här sedan dess.....och en del också rivits. Det finns ju mycket kulturhistorik i och med att vi bor så nära Strömsholms slott och allt som idag ägs att Statens fastighetsverk. Strömsholm slott är ju fortfarande ett kungligt slott.
      Så roligt att ni fått tag på köpebrevet! Hade ingen aning om att man kunde hitta sånt på nätet.
      Ja, renovering tar på krafterna, men som du skriver, det är roligt när det är gjort :-)
      GOTT NYTT ÅR! Önskar dig ett riktigt bra 2019 <3
      KRAM Birgitta

      Radera