söndag 25 november 2018

Hyllan har fått hyllor :-)

I vår hall står en originell hylla med en speciell historia som alltid påminner mig om den fina person jag fick den av.
Den är tillverkad av ihopsvetsade metallstänger som med åren har rostat och jag har många gånger undrat hur den sett ut tidigare eftersom det är massor av fästen på de längsgående stängerna. 
Min gissning är att det funnits hyllor av glas och att de gått sönder, men jag vet inte, för när jag fick hyllan hade den bara två metallkryss där trähyllorna nu finns.

Min snälla make tillverkade nyligen de två hyllplanen av tjocka golvplank och så har jag strukit dem med "drivvedsfärg" (lasyr från Jotun) så nu är det mycket lättare än tidigare att placera saker på de här hyllplanen :-)
Plantan med "plättar i luften" har stått på verandan under sommaren och så fick den flytta in hit när det började bli för kallt ute. Hoppas nu bara att jag kommer ihåg att vattna den för plättar i luften tycker INTE om att torka utan vill ha jämn fuktighet!
Bakom står en stor krans med blad av metall som jag bara ÄLSKAR!
Jag såg den i en favoritbutik som fanns i Katrineholm och tipsade min mamma (som bor där) om att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att få ett paket till min födelsedag som innehöll en sån krans.....och tänk.....det fick jag! :-D

På det nedre hyllplanet har det flyttat in en gran på rot som planterats i ett höganäskrus
Jag hade vänner på besök igår och de kommenterade att det inte går att undgå att se att det bor en person med "gröna fingrar" hos oss och jag erkänner att jag skulle ha svårt att bo i ett hem utan något levande grönt.
I de flesta grupperingar jag gör på skåp och hyllor finns det med något grönskande. Det behöver inte nödvändigtvis vara levande utan sånt som är konstgjort finns också. Jag har inga betänkligheter med att mixa och matcha så :-)

Den gamla käppen med sin silverkrycka kommer från vår Dalagård och får stå där på sidan om. 
Skulle någon gång kunna tänka mig att ge käppen en hög cylinderhatt som kompis (om jag hittar en till ett rimligt pris), men just nu får den stå utan hatt här i hallen.

Tänkte att jag snart ska gå en promenad i den lite kalla novemberluften och kanske jag orkar börja ta fram våra lådor med julsaker sen för att sakta börja pynta till advent.....bara en vecka kvar ju!!!.....men först lite frisk luft och solljus i ansiktet så får jag se vad jag har lust med efter det.

Önskar er alla en jättefin söndag!
Kram
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Hoppas någon kan berätta mer om hyllan, den är verkligen annorlunda. Kanske har den stått i en affär? Du har gjort den så fin med plättarna och den underbara plåtkransen bakom, och granen under. Egentligen räcker det med de två hyllplanen ni har gjort.

    Ja, vad gjorde vi utan vårt gröna? Viktigt och själsligt lugnande.

    Ha en fin ny dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att hyllan är tillverkad till en blomsteraffär som fanns i centrala Västerås för många år sedan. Den bytte sen ägare och flyttade till en blomsteraffär i Skultuna utanför Västerås och så flyttade den till Hallstahammar när butiken i Skultuna bytte läge......och i den blomsteraffären fick jag jobb :-) Då såg hyllan ut som den gör nu förutom de hyllplan min make nu har tillverkat. Tyvärr var ägaren till butiken tvungen att lägga ner sitt livsverk. Jag förlorade mitt jobb, men hyllan skänktes till mig och min tidigare chef räknar jag än idag till en av de finaste vänner jag har! Ingen av oss vet vad alla de där fästena är till för, men jag tycker jättemycket om hyllan precis som den ser ut nu.
      Se där, det här blev ju en hel levnadsberättelse om en originell hylla :-).....och visst är det underbart med all grönska!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Så fint! Älskar precis allt på dina bilder. Grönt är ett måste för känslan av hemtrevligt, kan bara hålla med där:) Du har verkligen fingertoppskänsla, så roligt att se hur allt växer fram hos dig. Cylinderhatt undrar jag om jag har...??...
    Skorpan

    SvaraRadera
  3. Tack Skorpan :-) Jag kan tycka det är jättefint med inredningsbilder där det är så där "lite lagom" med växtlighet i rummen, men hos oss frodas växterna så de är inte "lagom" speciellt länge. Jag klipper ner där det går, kan sen inte slänga alla fina toppskott utan sätter dem i vatten, de får rötter, jag planterar och försöker sen truga på alla våra vänner en växt eller två så det inte ska bli rena rama djungeln här hemma. Det där "lite lagom" fungerar varken när det gäller saker eller växter för mig :-)
    Jag såg en cylinderhatt till salu på Hansjö lanthandel i somras men den var lite för dyr för min kassa. Jag BEHÖVER ju ingen cylinderhatt, det är bara något jag VILLHÖVER :-D
    Varm kram!
    Birgitta

    SvaraRadera