tisdag 24 juli 2018

Kai Stuart Beck

När jag fått nog av solgasset utomhus håller jag på och röjer inomhus.
Vi flyttade från ett hus på 200 kvm till ett som är 84 kvm och vi har ägnat de här senaste 5 åren åt en totalrenovering vi nu börjar se slutet på......därför inser jag att alla saker jag sparat på för att de "kanske" kan få plats någonstans inte kommer att få plats hur gärna jag än skulle vilja det.
Så......det är dags att börja rensa för jag flyttar bara saker från rum som är färdiga till rum som ännu inte är det och de där sistnämnda är nu bara två så jag MÅSTE göra mig av med saker!
När jag röjer i skåp och lådor hittar jag sånt jag i och för sig visste att vi hade, men inte riktigt tänkt på att vi har.....som en hel samling av charmiga figurer av Kai Stuart Beck.
Kanske har ni hört talas om den här mannen från Värmland som skapar väldigt egna figurer som kännetecknas av sina stoooora ögon :-)
Makens syster bor i Arvika och hon har en förkärlek för Kai Stuart Beck och genom åren har både vi och våra två söner begåvats med en varsin samling av hans figurer. 
När sönerna flyttade lämnade de sina samlingar till oss och nu när jag hittade asken där de låg insåg jag att jag glömt bort att vi har så många.....och att de är så himla speciella!

Några av dem hittade sin plats i vår nyrenoverade övre hall och jag kan ju inte låta bli att dra på smilbanden när jag ser dem sitta där bredvid varandra på den svarta gamla "morfarsbyrån"
Kungen av grodor med sin gyllene krona.....och hans mindre kompis som inte riktigt växte till samma status under Kai Stuart Becks skapande fingrar.
Qoooack....qooack :-)

Solig sommarkram
Birgitta

6 kommentarer:

  1. Hoppas du inte gör dig av med den underbara kungen o hans kompisar. . . .isf är jag en ivrig spekulant!!! :-)
    Känner inte till den konstnären så mycket. . .men han verkar kunna hitta det charmiga i varje groddjur! :-)
    Ha det så bra i värmen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har skapat, och skapar, så mycket mer än grodor :-) Vi har ett får, två sköldpaddor, ett föl, en kameleont, två möss, en giraff, en fågel av obestämd art, ett sjölejon.....ja, det finns säkert fler djur i vår samling än vad jag nu kommer ihåg. Grodorna ska stanna hos oss, men om jag någon gång får för mig att de behöver ett nytt hem ska jag tänka på dig :-)
      Varmt är det.....phuuu!!!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Vilka underbara grodor! Helt i min smak.../Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de härliga! :-) I Arvika, på konsthantverk, där de sålde/säljer Kai Stuart Becks figurer var det ibland strykande åtgång då han kommit med en ny leverans av små filurer så makens syster tog för vana att köpa på sig ett gäng av dem att ha på lut när det närmade sig jul eller födelsedagar. Nu tror jag de flesta i släkten har figurer så de är nöjda, men jag såg på nätet att Kai Stuart Beck fortfarande är verksam som keramiker, eller åtminstone var han det förra året med utställning på Racken rundan som är Arvikatraktens konst och kulturrunda. Hur som så är det roligt med den lilla samling vi har :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Underbara små figurer! Tänk om jag hade din självdisciplin när det gäller att röja...Här samlas allt och inget då ytorna är många och stora. Har dessutom fått ärva föremål/möbler från flera så ibland är det svårt att välja vad som ska vara kvar.
    Kanske ska du sätta upp ett litet loppisbord? Små föremål brukar vara lätta att sälja till turistande besökare, lätta att ta med och tar liten plats:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är nog just det där att ha yta att samla på.....det har inte jag nu....därför MÅSTE jag både sälja och skänka så saker som legat på lager minskar! Små saker får fortfarande plats, men större saker åker ut på Blocket och hittills har vi blivit av med en del saker som nu glädjer någon som verkligen fått användning för dem. Sånt som inte har något större värde skänker jag till loppis......och ofta har jag också tyvärr med mig någon "ny" sak från samma loppis så grejer går runt runt i ett evigt kretslopp. :-)
      Har funderat på det där att sätta ut en skylt vid vägen och ställa upp ett loppis bord på gården, men det stupar alltid på att jag inte orkar samla på hög för att få ihop något värt att sätta upp en skylt för.....så jag fortsätter nog som nu....en sak i taget ut på nätet och en kasse redo att köras till närmaste loppis när den är full :-)
      Kram till dig Skorpan!
      Birgitta

      Radera