lördag 3 mars 2018

Lördagstankar

Det är kallt ute, men solen skiner och det är ju MARS månad! 
Snart kommer våren med fågelkvitter och värme i luften. Det känns helt underbart!!!
Jag är en person som i perioder bara kör på med livet och allt som ska göras efter devisen "Tänk inte, gör bara".....men så kommer jag förr eller senare till en gräns då allt börjar kännas motigt och jag måste stanna upp och fundera på vad det är som händer inom mig.
Där är jag nu.

Jag vänder upp och ner på allt och känner efter för var sak om det är precis så här jag vill ha det resten av mitt liv.
Det har inget med ålder att göra. Jag närmar mig 60, men har fungerat på samma sätt så länge jag kan minnas......även då jag var liten. 
Då kunde jag inte påverka mitt liv på samma sätt som nu, men bestämde mig ändå när det var som jävligast för att mitt liv skulle bli bättre någon gång framöver.

För så är det.....vi KAN påverka våra liv!
Även om vi inte alltid kan påverka ALLT som sker kan vi i alla fall påverka vår inställning till det som sker!
Jag är nu, som så många gånger förr, vid en korsning där jag behöver välja väg.
Vissa val är enkla, andra lite svårare. Vissa val kan jag göra precis just nu, andra val får bli lite mer långsiktiga......men valen inkluderas i en helhet som får mig att må bra!
.
Det skapar en enkelhet i livet.....det där att känna att jag aldrig behöver sitta fast....om jag inte själv väljer att sitta fast.
Det är så lätt att bli ett offer. Att känna att livet bara känns tråkigt och så boar man in sig i den där hopplösheten och ser inte möjligheterna.
Möjligheterna finns, men vi ser dem inte alltid per automatik utan måste ibland stanna upp, fundera och verkligen välja aktivt!

Det tänker jag göra nu för vägvalen börjar klarna.
Det som tidigare bara surrade runt som en känsla av otillfredställelse börjar mogna till beslut och då ser jag vägen, förlitar mig på att det ÄR den väg jag ska välja just nu.
I det kortsiktiga perspektivet ska maken och jag idag åka till Nora och titta på en kristallkrona.
 Den ska få hänga i det nyrenoverade trapphuset som ännu inte är klart, men som kommer att bli klart i det lite längre perspektivet :-)

Allt gott till er alla!
Kram
Birgitta




4 kommentarer:

  1. Jag tror på ödet och att det i viss mån styr våra liv. . .att det som sker är förutbestämt fast vi tror att det är vi som väljer. . .!!! Livet går upp o ned. . . men det vänder alltid till det bästa!!! När andra blir deppiga på hösten lever jag upp och tycker den årstiden är helt underbar! Och våren är inte så dum den heller! :-)
    Hoppas du finner din egen väg som känns bäst för dig!
    Stor Kram från Miranda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet är en förunderlig resa :-)
      Jag tror som du att vi inte själva styr över allt som händer, att det finns ett öde....eller vad man nu vill kalla det, och att även om det ibland är svårt att se det som händer som något positivt så lär vi oss alltid något av det.
      Det vore så lätt att följa vinden och bara göra det som känns rätt för mig, men jag tar hänsyn till så många andra saker så jag ibland tappar bort mig själv och min egen längtan och önskan. Det är då jag måste tänka till och omprioritera, byta spår, välja nya vägar......och någonstans förlitar jag mig på att jag är vägledd så mina val blir de rätta :-)
      Allt gott till dig du fina Miranda Maräng!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Spännande med dina nya vägval! Låter som du kommit fram till ett beslut som du mår bra av!

    Håller med dig med det om inställning. Livet är inte alltid enkelt men hur vi tar det har stor betydelse.

    Ta hand om dig Birgitta!♥

    Kram / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, livet är inte alltid så enkelt.....och valen är heller inte alltid så enkla. Det bästa med val är ändå att om det skulle kännas fel framöver så är det bara att välja om och säkerligen har jag lärt mig något bra på vägen :-)
      Ha en jättefin fredagkväll.
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera