onsdag 6 september 2017

Rutigt golv

Äntligen är alla golven på vår nedervåning målade. 
Sååååå himla skönt att ha det gjort!!!

Det tog lite tid eftersom vi (läs jag) inte ville ha hallgolvet så där enhetligt grått som i vardagsrum och kök. Varför göra det enkelt när man kan krångla till det liksom :-)
Här hade jag en idé om att det skulle vara jättesnyggt med rutor i två olika grå nyanser, men sen är det ju det där att ha en bild i huvudet som sen ska omvandlas till realitet. DET var inte gjort i en handvändning......och sen är det ju det där att måla en yta man måste passera för att kunna ta sig någon annanstans.
Vi fick måla innan vi skulle gå och lägga oss för att sen kunna gå på det på morgonen och 2 lager grundfärg gick ju lätt att fixa.....
......men när vi sen målade det undre ljusare lagret grå färg med den där "Gåsdun" nyansen som blev för ljus i vardagsrummet tyckte jag att den blev för ljus även här så vi målade ytterligare två lager med en egen blandning av gåsdun och vinternatt som kändes mycket bättre.
Det blev många kvällar med målande innan läggdags!

Efter det började jobbet med mätande, ritande, maskerande och duttmålande.....inte min grej, men om jag ställer in mig på "Tänk inte - Gör bara!" så funkar det :-)
Eftersom det är nischer hittan och dittan som går utåt och inåt i hallen valde vi att göra en grå kant ytterst så att den inre ytan blev en ren rektangel som vi sen kunde mäta ut och maskera i rutnät.
Jag läste mig till att man ska maskera och måla varannan ruta.....men det orkade jag inte så jag la ner mer tid på att maskera varje kant så exakt jag kunde i den rutform den skulle vara och så målade vi alla rutor två gånger med nyansen "Vinternatt", samma som vi har i vardagsrum och kök.
Efter alla moment av målande med olika färger blev jag nöjd!
Rutorna ska bara anas....inte skrika RUTIGT och med den grå kanten runt om ser det riktigt proffsigt ut!
Nu är fönstret putsat, gardinen uppsatt och alla saker står på plats igen. KLART! FÄRDIGT! Kan knappt fatta att det är sant......men rutorna är på plats och JA.....den bild jag hade inom mig har hamnat på golvet :-)

Kram
Birgitta

6 kommentarer:

  1. Super Snyggt. . . ja varför göra det lätt för sig när man kan gå den svåra vägen. . .hi hi
    Vilka underbara namn på färgerna. . . Vinternatt & Gåsdun. . . då kan det bara bli lyckat!!!
    Önskar dig en härlig helg vännen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara givande att bara läsa namnen på alla kulörer som går att blanda till med NCS koder :-)
      Ja tänk att det är fredag i morgon.....igen. Ibland känns det som om dagarna mellan måndag och fredag bara försvinner!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Jättefint! Vi målade vårt kök i en mild grön färg och är jättenöjda. Visst är det härligt att kunna bevara de gamla golven!
    Ha en fin helg!
    Kram/ Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. När vi köpte vårt hus var alla golven täckta av masonit och heltäckningsmatta eller plastmatta så det kändes positivt att de ursprungliga trägolven låg under allt det och nu när golven är målade och klara känns det som att det var så det skulle vara hemma hos oss......originalträgolv målade i grått :-)
      En fin helg önskar jag er!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Men vilken känsla det måste varit när det fina golvet var färdigt!
    Jag har det framför mig.. kunde inte måla köksgolvet med hund eller katt i huset.
    När jag häromdagen fick en sticka i foten, blev jag påmind och har ju inte längre några djur..
    Att ha diffusa rutor gillar jag också! Mycket jobb men helt klart värt det!
    Kram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet hur det känns att få stickor i fötterna! Det får vi inte längre av våra målade golv och det är så mycket lättare och roligare att städa för man ser en skillnad på ett helt annat sätt.....vilket i och för sig betyder att man också mycket bättre ser när det INTE är städat :-D
      Att du inte har Leodin kvar vet jag, men har du inte din fina kattfröken kvar heller?
      Vi har flyttat vår lilla taxherres sovbädd (och honom också) från vardagsrummet till köket och från köket till vardagsrummet och så har vi blockerat dörröppningar medan vi målat. Han är tålmodig vår lilla tax så det fungerade bra, men det är såååååå skönt att den här delen av golvmålarjobbet är klart!
      Kram till dig Cia!
      Birgitta

      Radera