fredag 25 november 2016

I det enkla.....

Första advent närmar sig!
I år dekorerar jag väldigt enkelt så hyacinterna stoppades ner i gamla konserveringsglas
......och så plockade jag en knippe blåbärsris.
Jag har gått igenom mina lådor med julens dekorationsmaterial, men vill inte ha mer än så här!
Extra ljus både ute och inne, lökväxter, mossa och så ska en tomte få komma fram....men bara en!
Tänker på alla år av stress och press för att få till den perfekta julen.
År då jag jobbade heltid, skulle orka vara en bra mamma och maka samtidigt som jag skulle städa, pynta, baka, köpa julklappar, rimma paket......jag hann aldrig till slutet på kravlistan innan jag var tvungen att ge upp för att över huvudtaget orka vara glad över julen!

Numera har jag ingen kravlista vare sig på papper eller inombords :-) Jag gör det jag mår bra av....när jag hinner och har lust. 
En stämningsfull jul brukar det bli ändå för julkänslan hos mig sitter egentligen inte i ett perfekt städat och pyntat hem, eller i hembakat och hemlagat....utan i gemenskapen, i lugnet, i tindrande ljus och julens dofter.
Det är så himla skönt att få bestämma själv hur lång "to do" listan ska vara och det verkar som om min lista blir kortare och kortare ju äldre jag blir :-)

En riktigt härlig första advent önskar jag er alla!
Kram
Birgitta

4 kommentarer:

  1. Samma här och såå skönt är det! Köper numera bara det vi verkligen tycker om i matväg och sprider ut några av rätterna till övriga dagar i julhelgen. I år är den extra kort så det gäller att njuta:) Ha en härlig första advent!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt att kunna göra som man vill.....och det blir jul även med färdigköpt mat och ett minimalt pyntande....om man bara accepterar det själv :-)
      Här blåser det så taket hotar att lyfta från huset, men solen skiner och jag ska trycka ner mössan ordentligt när jag går ut med hunden :-)
      Ha det så bra Skorpan!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Jag instämmer precis! Allt skulle vara perfekt förut, man hade småbarn, jobbade heltid, ett skinande rent hem, med massor av pynt och en massa rätter på Julbordet. Jag vet inte, men ekvationen går bara inte ihop längre, men jag tycker inte heller det är lika viktigt. Man städar det man hinner och resten får vänta tills det blir tid.Jag har rensat bort massor av julpynt också, har bara de saker jag tycker allra mest om kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också rensat bland pyntet, men har ändå mycket kvar i lådorna som aldrig får komma fram. Jag plockar igenom alla saker och ler åt minnena, men sen packar jag ner det igen :-)
      Nu börjar vi en ny vecka.....allt gott till dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera