måndag 2 november 2015

Det lyser!

Vem är det som bor i mitt växthus!?
I fredags förmiddag snodde jag runt i växthuset.
Jag kastade ut vissna tomatplantor som stått i jordsäckar i vedlårarna, tömde tunnan på vatten, planterade två granar som vi tog med på rot från vår Dalagård förra helgen och sopade golvet.
Sen åkte jag till Västerås för att hjälpa äldsta sonen och hans flickvän med deras lägenhetsrenovering.
Maken hade tagit ledigt från jobbet och var kvar hemma för att fixa med sina projekt som behöver bli klara innan vintern lindar in oss i sin vita skrud.
Det var sen kväll då jag kom hem igen och vår trädgård brukar ligga i mörker.......men när jag svängde in bilen på gårdsplanen såg jag att det lyste i växthuset!
Jag var bara tvungen att tassa över gräsmattan och kika in där.
Det såg ju ut som om någon flyttat in i växthuset och tänt en mysbelysning på den gamla vedlåren :-)
Nu ver jag ju att det var maken som testade den nya elkabeln som dragits in i växthuset, men effekten av fönsterlampan som lyste så fint var verkligen något extra och känslan av att öppna dörrarna och kliva in där var som att kliva in i någons hem!
Lite värme därinne och en fåtölj med fotpall att sätta upp fötterna på så skulle jag lätt kunna slå mig ner o bara vara i lampans mjuka sken :-)

Kram
Birgitta

2 kommentarer:

  1. Åh, det blev ju alldeles underbart i Ert växthus! Ljus och lampor behövs verkligen så här års. Särskilt om man bor där vägen tar slut...mitt i skogen.../Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lampans sken liksom speglar sig i allt glas och ger en extra dimension till det hela.
      Snart sätter jag nog också upp ljusslingor både ute och inne för att mota bort höstmörkret för visst är det som du skriver.....det behövs!
      Ha en fin fredagkväll.
      Birgitta

      Radera