torsdag 27 november 2014

Jul i butiken

Medan en del inte ens börjat tänka på jul står jag mitt upp i julsaker och pynt i min lilla butik "Butik Vitt och Brett" i Hallstahammar :-)
Det fattas snart bara ljuv julmusik i bakgrunden, men det ska jag vänta med till på söndag då det är julmarknad och jag har extra öppet i butiken mellan kl 12-15
 Eftersom vi har egen skog på vår Dalagård är det lätt att ta granar på rot därifrån och varje år har jag planterat en sådan i en plasthink som jag sedan stoppar i en gammal trälåda och tar med till butiken
Trälådan är från vår Dalagård och så perfekt att ha en hink och gran i och granen håller väldigt bra på det här sättet
.....och tänk att jag fick den här fina kälken av en dam i Skinnskatteberg när vi på vinst och förlust åkte dit för att hon ville skänka en del saker som hennes pappa hade sparat på sin vind. Den är såååå charmig!
Jag sätter alltid i en ledljusslinga med varmvita små ljus och kompletterar det med gamla ljushållare och vita julgransljus. Jag vågar aldrig tända dem, de finns där bara för en gammaldags känsla!
Jag har virkat de små vita hjärtana som finns på första bilden och så har jag hängt upp fina gunghästar i zinkplåt
Det här kakformshänget har gett inspiration till många som har såna liggandes hemma. Använder man inte kakformarna till att baka i kan man omvandla dem till julgranssmycken!
Så, granen är pyntad i butiken, men jag hoppas den är rensad till jul för det är nu sakerna ska hitta nya hem!
Om granen fortfarande är grön och fin till julafton får den följa med till vårt röda hus för när jag öppnar butiken igen efter nyår är julen definitivt över för min del. Då ska det skyltas om för vårinspiration!







2 kommentarer:

  1. Så fiffigt med ljusslingan och att du kompletterar med dina gamla ljushållare! Jag är lycklig ägare till sådana hållare, när mina svärföräldrars hem skulle tömmas fanns en hel påse och ingen annan ville ha dem!
    Önskar dej en fin adventshelg!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  2. Tack fina du för alla värmande kommentarer, jag känner vänskap!
    Så fin gran och det som hänger där och tänk att du virkat hjärtanen, nu var det länge sedan jag gjorde dem. Och kälken, vilken lycka att få den! Förr, när jag hade häst och får använde jag min kälke att dra höbalar. Nu blir det mest till ved, när det är kälkväder.

    Önskar dig vännen en fin första advent! Och lycka till med julmarknaden!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera