måndag 22 juli 2013

Trädgårdskonst

 I alla år som vi har bott här i Strömsholm har jag sett den här damen, eller flickan, på somrarna.
Hon syns väl i sin vita färg även om hon oftast stått på lite undanskymda platser
Hon har förvarats i ett uthus på vintern och fått komma ut igen med sommarvärmen.
Ibland har hon stått på ett stort tungt brunnslock, skuggad av ett enormt gråpäronträd. Ibland har hon skymtats  i grönskan på någon sten i trädgården.
På en sten står hon kvar även om husets ägare flyttat och säkert har ni förstått att hon finns i trädgården till "vårt" röda hus :-)

När jag frågade husets ägare om henne så sa hon bara att hon kommer från Stockholm, men jag måste komma ihåg att fråga hur det kommer sig att hon finns här. Det är så roligt att veta, att kunna berätta vidare!

Ytan är krackelerad och har blivit målad i omgångar för att hålla ihop
 Jag kom just på att jag inte har kollat vad hon är gjord i för material, men tungt måste det vara eftersom hon står stadigt på stenen. Om jag har tur finns också tillverkarens signatur någonstans.

Hon ska få vara kvar, hon hör liksom hemma här.
Kanske får hon fortsätta att blicka ut över trädgårdens grönska om somrarna eller så får hon så småningom en ny placering och hon kommer nog alltid att kittla min nyfikenhet över vem hon är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar