onsdag 10 juli 2013

Tålamod!

Åh vad det kan vara segt ibland....speciellt då tålamodet börjar ta slut!!!
Vår granne väntar på att vi ska få vårt hus sålt så vi kan köpa hennes hus. Vi har en köpare till vårt hus....som har en köpare till sitt hus....som inte får sin lägenhet såld....eller har inte fått det än i alla fall.
Det kommer säkert att falla på plats så småningom, men skojsigt är det inte att vänta!!

Nåja, vi kan gå över till det röda huset när vi vill och nu när vi ändå har skrivit ett avtal med dem som vill ha vårt hus så känns det mer som att det är en tidsfråga innan vi alla kan börja packa på allvar. Eller....vi behöver ju inte packa mer än sådant som just nu inte behövs, allt annat kan vi så småningom bara bära över och ställa på plats. Bekvämt :-)

Vi har en hel del att göra i det röda huset och nu har vi satt igång med en del.
I helgen tog vi bort den gamla plastmattan från golvet i vardagsrummet. Under den satt det masonit, fastsatt med tyyyyysentals spikar
....och under den finns det ett jättefint furugolv...med tyyyysentals spikhål!
Det lutar åt att vi målar det vitt eller ljust, ljust grått, men inte nu för vi ska riva alla ytskikt i hela huset först och sedan byta ut all el, alla vattenrör och avlopp. Efter det skulle vi behöva nytt värmesystem, badrum, kök och tvättstuga och sedan får vi ta itu med att fixa ytskikten rum för rum.
Blir till att bo i ett provisorium ett bra tag framöver. Får se hur mitt tålamod klarar det....jag som helst vill börja med att sy gardiner och inreda! :-)


5 kommentarer:

  1. Precis som du var jag inte heller på plats när man delade ut tålamodet:) Minns apropå "tusental" hur jag drog nubb ur masoniten för att slutligen kunna ta bort alla skivorna och avtäcka ett skurgolv på mitt torp. Kan trösta dig med att det är BRA att saker och ting tar tid, det får mogna fram, man provar olika lösningar i fantasin och slutresultatet brukar bli det allra bästa! Lycka till!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sak som INTE är bra med att saker och ting tar tid är att min make slutar att lyssna när jag presenterar den sjuhundrasjuttioelfte helt suveräna idén som jag kommit på om hur vi ska göra i just det rummet :-)....och så suckar han när jag börjar planera glasveranda innan vi ens har ett fungerande badrum :-)
      Jag får helt enkelt fundera lite mer i tysthet och göra sådant som jag tycker är roligt mellan det lite mer tråkiga även om det inte är just det som är prio ett.
      Det kommer att bli bra!
      Ha det så bra Skorpan!
      Birgitta

      Radera
  2. Åh vad bra att ni har fått en köpare! Jag funderade just hur det hade gått (hann ju inte prata mycket idag). Jag tror att det är jättevanligt, just detta att det är många led som ska klaffa när man säljer hus och lägenheter, hör ofta om sådant i vår förening, när lägenheter ska säljas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det säger mäklaren också....att försäljningar ofta tar lite längre tid än förut då bankerna var mer generösa med lån. Med priser som ofta är ganska höga på både hus och bostadsrätter så tänker köparna också till både en och två gånger innan de bestämmer sig. Vi är så glada över att det verkar ordna sig med vår försäljning, men säkra är vi inte förrän allt är klart!
      Önskar dig en fin helg!
      Birgitta

      Radera
  3. Jag blir också lättad att försäljningen i alla fall tycks vara på gång. Katten på råttan...
    Spännande att kolla under masonit och annat, kul att det var ett fint golv där under!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera