tisdag 21 maj 2013

Mors dag

Proppmätt är jag...på röjande, städande och stylande!!!
I morse värkte det i nacke, rygg och ben efter allt bockande och plockande och det känns så skönt att vi nu tagit första steget mot en försäljning av vårt hus! Idag var mäklare och fotograf här så snart ligger det husbilder på nätet och om ca 2 veckor är den första (och förhoppningsvis enda) visningen.

Huset känns inte längre riktigt som vårt hem eftersom jag plockat undan så mycket. Befriande tomt på ett sätt, men det är också någon slags uppbrottsstämning. Ett lämnande som på sätt och vis känns lite vemodigt, men jag har varit "färdig" med det här huset så länge att jag nu ser fram emot att skapa något nytt och jag längtar så efter att få börja visa er vad vi ska flytta till!
Kan väl säga att en del, precis som vi, ser potentialen i det gamla röda huset, men en del reagerar som en granne längre upp på vår gata som sa -"Ska ni flytta till DET DÄR?"
Verkar vara mina val i livet att rädda saker och ting, både stort och smått :-) och jag är tacksam att jag har en make som accepterar det!

Men, inga husbilder idag, utan något helt annat....som Mors dags kort.

På söndag är det ju Mors dag....min dag och alla andra mammors dag.
Eftersom jag nyss konstaterat att jag räddar både stort och smått så får väl det här räknas till det småttiga :-)
De här fina korten fiskade jag en gång upp ur en sopsäck när en blomsteraffär (där jag jobbade) röjdes från sitt gamla lager
Nu dukade bordet vi smycka
För dig, lilla Mor, du kära
Och önska att solsken och lycka
Må städse förbliva dig nära

I vårens solljusa dagar
Lilla mamma din högtid vi fira
Med blommor från äng och hagar
Vi blomsterkransarna vira

Nu dukade bordet vi smycka
Med blommor och grönt till din ära
Och önska att solsken och lycka
Må ständigt få bliva dig nära

Min egen kära mamma har fått av de här korten och det är ungefär så vi alltid har firat Mors dag i vår familj. Inga dyrbara gåvor utan ett kort, en liten blomma och något gott att äta. Det viktigaste har alltid varit att träffas, att kunna ge en kram, ha en stund tillsammans. 
Min mamma fyller 73 år några dagar efter Mors dag och jag är så tacksam för varje dag jag får ha henne kvar i  mitt liv!

3 kommentarer:

  1. Var glad för att du fortfarande har din mamma, jag miste min för 7 år sedan och det värker ännu..
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Skorpan! Det finns ingen som kan ersätta en mamma med samma band som man har till henne! Min mamma och jag har gått igenom många svårigheter genom åren. Tyvärr tacklade vi dem sällan tillsammans utan vi drog vårt lass var och en på sitt sätt även om vi levde under samma tak. Idag har jag försonats med det som varit och kan älska min mamma för den hon är...och älska henne kommer jag alltid att göra...även den dag hon inte längre finns hos mig på samma sätt som nu!
      KRAM!
      Birgitta

      Radera
  2. Så fint du skriver om firande av morsdag. Att träffas och vara tillsammans är det viktigaste, är blommorna hämtade från naturen brukar de vara som mest uppskattade.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera