söndag 18 juni 2017

BRÖLLOP!!!

Åh....nu måste jag bara få berätta om en av de finaste händelserna jag fått vara med om i mitt liv!

I strålande solsken fick jag krama om "mina" elever efter skolavslutningen i onsdags.
Det kändes så konstigt att tänka på att jag inte kommer att finnas med dem när de börjar 5:an i augusti, men de har för alltid fått en egen liten plats i mitt hjärta och jag är såååå tacksam över att jag fick lära känna dem!
Jag hann knappt fatta att jag hade sommarlov på torsdagsmorgonen då mobilens väckning satte igång precis som vanligt. Dags att ändra fokus från skolavslutning till lördagens BRÖLLOP då vår äldsta son skulle säga ja till den underbara tjej han valt att ha vid sin sida <3
Den blivande bruden, och hennes blivande svärmor (alltså jag :-)) "hängde på låset" på torget då blomsterhandlaren packade upp den ena bingen efter den andra fullproppade med de vackraste blomster.
Hon valde blommor till brudbukett och dekorationer och vi lastade bilen full och åkte hem till vår svala matkällare för att förvara allt där fram till fredagen.
Sen styrde vi kosan mot Tängsta gård utanför Köping som de hade bokat för sitt bröllop.....och vilken gård!!!
En stoooor renoverad uthusbyggnad med möjlighet till övernattning för gäster och bröllopssvit längst ner
Ett mellanplan med enorm takhöjd och rustik charm som man får duka och dekorera själv efter tycke och smak.
Allt till dukning ingår i lokalhyran och det finns huuuur mycket material som helst som tidigare festfixare lämnat kvar. Det var bara att botanisera och använda!

Den blivande bruden hade hittat inspiration från tidigare dukningar och hon visste precis hur hon ville ha det så hon satte oss alla i arbete med att färdigställa allt till fest för drygt 60 inbjudna gäster från både när och fjärran och det var såååå roligt!
Hela atmosfären på den här gården är så varm och välkomnande. Det kändes så rätt för just det här tillfället!!!


Sonen klättrade som en apa upp och ner för en bauta lång stege för att fästa skira tyger längst upp från taknocken och ner i böljande bågar.
Vi som var lite mer höjdrädda fäste tyger på lägre nivåer :-)
Borden dukades i vitt med gnistrande glas och glimrande bestick tillsammans med rosa blommor.
Vi plockade lupiner i alla rosa nyanser vi kunde hitta och fyllde vas efter vas, hängde upp ljusslingor, planerade för godisbord, presentbord och gästboksskrivande.
Det skulle textas skyltar till baren och planeras för allt drickbart där.
Vi pilade fram och tillbaka, var och en med sin uppgift att färdigställa och allt bara föll på plats!
Att få dela det med alla berörda var sååååå häftigt!!!
Blivande bruden kollade väderleksprognosen en gång i timmen och det visade ömsom sol, ömsom regn till lördagseftermiddagen.
Brudparet ville gärna vigas vid den vackra vigselplatsen vid sjön, men vi var tvungna att ha en plan B om himlens portar skulle öppna sig och ösa sommarregn över oss alla så vi dekorerade även övre plan för inomhusvigsel.....och för efterrättsmingel så cateringfirman skulle hinna röja efter middagen och plocka undan bord och stolar för nattens evenemang


Nu behövde vi inte använda plan B för vädergudarna log mot brudparet och släppte ner all väta innan vigseln och slösade sen med sol och värme så alla män i sina mörka kostymer fick använda sina näsdukar till att torka svetten ur pannan medan vi tjejer torkade bort make up som rann ner med tårarna för att allt var så fint och helt perfekt :-) 
Lagom möra åkte maken och jag hem lite tidigare än de andra på fredagen för jag hade min viktigaste uppgift kvar.....att binda brudens drömbukett.
Jag band blommorna med all den kärlek jag har till den här fina tjejen som kommit mig så nära under de fem år hon delat med vår son och att få se hennes min då hon hämtade buketten på bröllopsdagens morgon var kvitto nog på hur väl jag lyckades :-D

Deras dag hade allt, precis ALLT av alla ingredienser! Mycket, mycket kärlek, glädjetårar, spex, gemenskap, skratt, överraskningar och fest tills solen gick upp!
Nu är de på väg till Bali för att uppleva en 3 veckor lång bröllopsresa och jag önskar dem underbara dagar! 
De har sen så mycket spännande att se fram emot även efter de här dagarna och den här resan.
De har planer och drömmar att förverkliga och jag känner mig som en väldigt lyckligt lottad mamma och svärmor som får vara delaktig på ett hörn lite här och där i deras liv :-D

En fin vecka önskar jag er alla!
Kram
Birgitta 



10 kommentarer:

  1. Så underbart! Kan inte annat än att glädjas med er alla. Vacker miljö ger så fin stämning dessutom:) Önskar Dig och de Dina en trevlig kommande midsommar!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.....det var verkligen en underbar dag, en underbar plats och en stämning med mycket kärlek och glädje! En dag att bära med sig i hjärtat <3
      Jag försöker nu hinna med allt som legat i träda här hemma....för snart är det kalas igen.....och så midsommar på det :-)
      Varma kramar till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Wow. . .så vackert och vilket ställe! Och vilken underbar brudbukett du gjorde! Jag ser fram emot min sons bröllop i augusti. . .och hoppas de också har samma tur med vädret! Hur gick det med ditt tal? Kunde du hålla det?
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Stor Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller tummar och tår för sol och värme till din sons bröllop!
      I det här fallet gjorde det soliga, varma vädret så mycket eftersom de ville vigas utomhus och planeringen krävde att gästerna emellanåt minglade utomhus. Två gigantiska partytält sattes ihop utanför i fall vi skulle ha behövt vara i skydd för regn. Nu blev de istället skydd för gassande sol :-)

      Det gick bra med mitt tal! Liiite pirrigt var det och jag hade med mig en stödlapp ifall jag skulle fått helt tilt på hjärnkontoret, men jag fick sagt det jag ville ha sagt!
      Min svärfar gav maken och mig ett budskap på vår bröllopsdag som jag burit med mig under alla år (vi har varit tillsammans i 35 år :-)) och nu ville jag dela det och skicka vidare det på mitt sätt till vår son och hans fru. Brudens mamma sa efteråt till sin dotter att hon kan föra det vidare till sina barn....så kanske det blir som en släkttradition att föra vidare vid varje bröllop....det vore roligt!

      Jag har jobbat i trädgården i dagarna 2. Försöker hinna i ifatt med allt som borde ha varit gjort för länge sedan. Sen kan jag börja ta dagarna som de kommer......och jag kommer att hinna annat också, är ju ledig ända fram till augusti :-D
      Allt gott till dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Åh, det såg alldeles underbart ut! Jag vill också bli svärmor, det skulle vara roligt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en underbart vacker dag....på alla sätt! Ett sånt fint minne!
      Det där med att bli svärmor....eller för den delen även mormor eller farmor....styr vi ju inte över, men önska kan man alltid :-D
      Kram till dig!

      Radera
  4. Det såg ju alldeles underbart vackert ut!!! Minns Tängsta när man kunde åka dit och handla, var faktiskt ett av mina favvoställen./Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit till Tängsta när det var hantverk där och det var minst lika mysigt då som nu! Gården har en så genuin charm och det var verkligen jätteroligt att få vara med och dekorera allt inför bröllopet. Bara det att kunna botanisera bland alla gamla saker, flytta runt och skapa just den atmosfär de ville ha inför sin stora dag. Sen var det en underbar bröllopsdag.....ett minne att bära med sig i hjärtat <3
      Allt gott till er Lilla gumman!

      Radera
  5. Tittar in och Önskar Dig en Härlig Midsommar Vännen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha en jätteskön midsommar!! Tänkte jag skulle hinna med ett midsommaraftons inlägg, men får prioritera jordgubbstårtan och maten.....igår firade vi min födelsedag och idag midsommarafton....mycket firande av alla de slag nu :-D
      Kram!

      Radera