torsdag 9 februari 2023

Trädgårdsjobb

 Vi är ju inte i blomningstid riktigt än.....men vi förbereder för den :-)

Våra fruktträd är gamla och ganska risiga, de behövde en frisering så fram med såg, grensax och sekatör.. Två äppelträd kapade maken ganska hårt, men det gamla Ingrid Marie äppelträdet med de godaste äpplena fick vi hantera med lite mer varsamhet. 
Stammarna har bildat en klyka som sakta spricker isär och någon dag kommer det att fläkas i två delar, men vi gör vad vi kan för att få det att hålla så länge som möjligt.

Idag kapade vi också ner en del stammar från den långa syrenhäcken med både vita och ljuslila syrener. Vi tar lite grann varje år för att det inte ska bli helt kalt och nästa år har vi nog tagit oss varvet runt så häcken blir cirka 180 cm hög (och tätare) och inte 3 meter hög (med bara stammar på 2 meter) som tidigare :-)

Februari månad brukar bara säga svisch så är den förbi och jag ser redan nu fram emot dagar som kommer då det är roligt att ta på arbetskläder och gå ut och fixa i trädgården lite mer aktivt. 
Jag behöver ta bort lerjord som ligger kvar i rabatterna efter höstens grävning och se vad vi kan rädda av den stackars hallonhäcken som for riktigt illa när grävskopan tuggade sig genom den i jakt på gamla vatten och avloppsledningar. All annan växtlighet tror jag klarade sig bra så jag är ändå tacksam.

Maken funderar nu på om han ska våga ge sig upp i vårt gigantiska gråpäronträd som också behöver tuktas en del. " Känns inte lika självklart som tidigare" säger maken som fyller 70 i år. Han har inte bangat för att klättra vare sig i gråpäronträd eller på branta hustak förut, men nu börjar han känna av att han inte längre är 25. 
Vi får nog köpa en säkerhetslina till honom för jag tror han kommer ha svårt för att låta det där gråpäronträdet vara. Vill inte ha honom brakandes ner från 10 meters höjd! 

KRAM
Birgitta



6 kommentarer:

  1. Hej Birgitta! Saknar dig ❤ Du är väl inte sjuk?
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulliga du Miranda Maräng <3
      Nej, jag är inte sjuk och inget annat allvarligt har hänt heller. Det har bara blivit en paus här på bloggen medan jag gjort annat än att blogga. Kanske jag får inspiration till att dela med mig igen när vi sätter fart med verandabygge......eller så förblir bloggen vilande. Det visar sig :-)
      Hjärtlig och varm kram till din min vän!
      Birgitta

      Radera
  2. Undrar också vart du tagit vägen? Ser här ovan att du bara vilar dig lite! Skönt. Du är väl snart tillbaka?
    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fina du Eva-Mari <3 Så länge sedan jag var in här. Tappade helt lusten för att blogga där någon gång i mörka februari, men man vet aldrig, en dag kanske kusten infinner sig igen :-)
      Varmaste kramen till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Tittar in igen och önskar dig en GLAD PÅSK! :-)
    Hoppas vi hörs av snart igen!
    Kramar fr Miranda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, påsken kom och gick igen......och vårvärmen gjorde detsamma. Hoppas du hade en fin påsk och har fina dagar nu så här de sista dagarna av april. Snart får vi sjunga "sköna maj välkommen till vår bygd igen" :-D
      Kramar
      Birgitta

      Radera