onsdag 27 maj 2015

En gammal dörr

Jag hade en sån här lite smalare logdörr till försäljning i butiken.
Den är från vår Dalagård och satt på ett uthus som nu tyvärr bara är en brädhög på backen.
Innan det rasade ihop räddade vi dörrarna som satt där och ställde dem i ladugården.
Jag har lärt mig att aldrig kasta något som kanske går att använda på något sätt :-)
Den har en gång i tiden varit målad i ockragult, men av den färgen finns det inte mycket kvar. Det är bara en svag nyans av den i änden på några brädor.
Jag har skrubbat av det "raggiga" på träet med en stålullsboll så ytan blev alldeles mjuk och sedan behandlat den med kokt linolja blandat med lite terpentin.
Den här dörren fick inte stå länge i butiken förrän en kund frågade om man kunde göra en tv bänk av den.
Klart att man kan!
Jag gjorde en enkel skiss som kunden godkände. 
Att få idéer och rita ner dem på papper är jag bra på, lite sämre (eller ganska mycket sämre) är jag på att snickra och speciellt då på att räkna ut hur olika vinklar ska sågas till.
Vilken tur att jag har en väldigt snäll och händig make som kan tolka mina ritningar och omvandla dem till jättefina saker :-)
Han sågade till två robusta kryssben som sattes ihop med vagnsbultar.
Han sågade också till två tvärstag på längden som stabiliserar kryssbenen och på dem kunde vi lägga ett hyllplan för dvd och annat man behöver ha vid tv:n.
 Precis när vi var klara började det ösregna så bänken fick snabbt bäras in i vårt vardagsrum så jag kunde behandla den råa furun med drivvedsfärg från Jotun.
Efter några dagars torktid levererade jag bänken personligen till kunden och hjälpte henne att byta ut den björkfanerade tv bänken från IKEA till den här helt unika bänken och det blev så snyggt!
Den passade perfekt i det nyrenoverade vardagsrummet, men hon konstaterade att hon måste gömma sladdarna på något sätt :-)

Roligt var det att göra bänken.
Riktigt roligt var det också att slutresultatet blev så uppskattat av kunden! 
Det här var den sista beställningen jag nu har levererat från Butik Vitt och Brett.
Kanske jag kommer att tillverka saker och sälja även framöver, men först ska jag förverkliga alla idéer jag har för vårt eget hus och hem. För idéerna och inspirationen att tillverka själv efter eget huvud kommer aldrig att försvinna. 
Det ger mig samma tillfredsställelse som att odla egna grödor och att plocka bär och svamp att fylla förråden med. Det är något livsbejakande, djupt rotat som bara får mig att må så bra!

Kram till er alla!
Birgitta


6 kommentarer:

  1. Absolut snyggaste TV-bänken jag sett på länge! Så påhittig du är.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette :-) Både maken och jag konstaterade nöjt att den faktiskt blev riktigt bra. Kanske vi tillverkar några liknande bänkar av grovt virke till oss själva att ha i trädgården....några vitmålade "ljugarbänkar" skulle vara fint :-)
      Här skiner morgonsolen från klarblå himmel.....hoppas den lyser på dig med!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Jag håller med föregående, riktigt supersnyggt! Verkligen annorlunda än de bänkar som finns på marknaden :)

    SvaraRadera
  3. Den här kunden är så gullig för hon säger att sakerna jag gör har en själ och visst blir det något speciellt när man tar tillvara på saker som har en historia och använder dem igen även om det är på ett helt annat sätt än vad de var tillverkade för från början :-)
    Ha en fin dag Helena!
    Kram
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Toppensnyggt!!! Jag är själv svag för gamla brädor och dörrar. Hittade en dörr som jag ställde ut för att få lite mer patina på. Hittade den igår, några år senare alltså, och då rasade den i småbitar. Synd, för vad hade man inte kunnat gjort med den gamla dörren...men det är bara att leta vidare...Drivvedsfärg, har aldrig hört talas om, kanske borde ta hem en burk eller två.../Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det något speciellt med gammalt trä och väderbitna dörrar! Jotun har en färg som heter drivvedsfärg. Är som en tunn lasyr som man bara stryker på med pensel och vips har man en bräda som skiftar i gråbruna toner beroende på hur grundträet ser ut. Går ju aldrig att få samma charm som en naturligt åldrad träyta, men i det här fallet blev det helt perfekt på väldigt kort tid :-)
      En fin helg önskar jag dig Lilla gummann!
      Birgitta

      Radera