tisdag 8 juli 2014

Tunna

Åh vilka fina dagar vi har haft!
Solen har strålat från klarblå himmel, vi kunde duka ute på vår sommarfest och umgås ute ända till sena natta. Min önskan blev uppfylld med råge!
Gästerna verkade trivas, maten räckte och gitarristen fick ont i fingrarna av allt spelande :-)
Nu har alla åkt hem till sitt igen och vardagen tar vid för mig som jobbar tisdag till fredag.

Igår tömde jag vår släpkärra som har härbärgerat allehanda saker som vi hämtade från vår Dalagård. En del av dem tänker jag ha i växthuset.....som den här vackra handslagna tunnan
Den har stått inomhus i ladugården på vår gård och är därför i riktigt bra skick, men jag ska stryka den en gång med en blandning av linolja och balsamterpentin för att den ska stå emot fukten bättre. Jag testade lite i botten och tycker egentligen bättre om det ljusa träet, än när det blir så här gyllenbrunt, men nu får funktion gå före mitt estetiska tyckande :-)

Den är säkert gjord på vår gård för länge sedan
....och jag hade sån tur att en lite mindre tunna i plast precis fick plats inuti. Den ska jag fylla med vatten för att öka luftfuktigheten och för att ha ljummet vatten att vattna med
Vi har en egen djup brunn vid vårt röda hus, men vattnet är iskallt så man måste tappa upp det ett tag innan man kan vattna med det. Jag ska ha svarta vattentunnor i plast utanför växthuset, men den här fina tunnan får stå inne.
För att slippa se den knallblå tunnan kan jag alltid lägga på det tvådelade locket
......och så tänkte jag det skulle vara fint att sätta dit den här gamla tappkranen.
Kranen sitter på en vägg i butiken och jag tänkte sälja den, men så ångrade jag mig och tog bort prislappen och det är jag väldigt glad över nu när jag hittade den perfekta platsen för den!

Önskar er alla härligt fina sommardagar!
Kram
Birgitta





1 kommentar:

  1. Vilket fint hantverk och så bra att du är rädd om tunnan. Tänk vilken tur med kranen, den kommer att passa och fungera så bra. Jag är så nyfiken på växthuset och hoppas på något inlägg om det!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera