tisdag 26 november 2013

Värme!

Nu kan vinterkylan komma. Vi har fått in värme i huset!!
 Jag har varit så tacksam över den här milda hösten. Med två små konvektorelement har vi klarat av att ha dräglig arbetstemperatur inomhus, men det krävdes att man höll igång, annars var det jacka på som gällde :-)

Igår var två installatörer i huset hela dagen och installerade den nya bergvärmepumpen så nu står den på det schackrutiga golvet och brummar svagt
Det är verkligen härligt att känna att man kan ta av sig jackan direkt när man kommer in....men....esteten i mig vill helst gråta en liten skvätt.

Jag hade målat väggarna och tillsammans med det rutiga golvet var det så rent och snyggt, men så kom vvs killen och drog nya vattenledningar som inte får byggas in utan ska vara synliga.
Kopparrör är ju väldigt snygga i sig, men när det blandas koppar och kromat, kopplingar och rörhållare i alla möjliga material och färger är det inte snyggt. Tillsammans med de sista rören i orange som jag inte hann måla är det bara för mycket!

Kolla den här väggen
Det är ju som en karta över Hallstahammars centrumgator!

Den lilla röda kulan till expansionskärl är ju söt i sig, men vi tänkte sänka taket och sätta in ledbelysning....blir nog lite tajt nu
....och vad sjutton ska jag göra med det här?!!!
Det är då definitivt ingen inredningsarkitekt som har designat det här!

Nu ska vi ha in tvättmaskin, torktumlare, avfuktare, vapenskåp, alla makens jaktpryttlar och en duschkabin som tillfälligt måste trängas med allt det andra.
Min fina tvättstuga...vart tog du vägen?!!!!


5 kommentarer:

  1. Ja, du...men nog måste du väl kunna få måla kopparrören vita väl? Kan väl inte skada, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man måla rören och det trollar säkert bort en del. Sen ska vi ha skåp på den bortre väggen så där kommer rören inte att vara synliga som nu. Annars är det bara att gilla läget och vi har ju värme i alla fall :-)
      Ha det så bra Helena!
      Birgitta

      Radera
  2. Suck...jag förstår dig. När vi gjorde duschrum i vårt torp hade jag gjort skissen över hur rören fick dras...ähum..
    Valde kopparrör jag med eftersom de åldras vackert och galvat aldrig någonsin hört hemma i gamla hus. Mitt tips är att måla/spraya med kopparfärg på icke-koppar ytorna. Kanske kan det trolla bort lite av det "moderna"? Funkar det inte alls så måla allt vitt.
    All lycka till!
    Skorpam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du Skorpan vilka bekymmer man får när man vill att det BÅDE ska var funktionellt och snyggt! Dessutom verkar många hantverkare göra saker och ting på enklast möjliga sätt utan att tänka på det estetiska och jag orkar inte hänga över dem och kolla allt de gör (och inte gör).
      Lite surt känns det när det är saker som man inte bara kan göra om, men kanske vi kan trolla lite när vi kommer så långt att vi har tid att peta mer i detaljer :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  3. Du får hålla blicken lågt, på det fina golvet. Jag tror säkert du funderar ut något så småningom!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera