lördag 23 november 2013

Julröda kaffekannor

Jag har gjort många roliga fynd på vår Dalagård genom åren.
Om du inte har följt mig och min blogg så länge kan jag berätta att vi 2006 köpte en gammal Dalagård med 8 mer eller mindre förfallna byggnader som innehöll sååååå mycket roliga saker!
Släkten som bott där under generationer dog ut med den siste mannen som bodde på gården därför finns det sparade saker sedan flera hundra år tillbaka. Där kastades ingenting, man visste aldrig vad man kunde få användning för :-)

Jag har hittat olika föremål från Kockums. Både i vit emalj med blå kant, cremefärgad emalj med grön kant, cremefärgad emalj med svart kant och så den här riktigt julröda kaffekannan
Lite kul är det att jag vid ett tillfälle köpte en "fynd" låda för en billig penning på auktion och däri fanns det en annan modell av en julröd Kockums kaffekanna
Den har faktiskt maken min kokat kaffe i för på den tiden föredrog han kokkaffe.

Jag har kikat runt lite på nätet och hittat flera olika modeller av den där höga kaffekannan, men den mindre hittade jag ingenstans så den måste vara lite mer ovanlig.

Vi har ju flyttat från ett 70-tals hus på totalt 200 kvm till ett litet rött hus med vita knutar på 82 kvm och vårt nuvarande hus med sina uthus och stora trädgård kommer att vara tillräckligt för oss att jobba med så vår Dalagård kommer vi på sikt att sälja.
Vi har insett att vi faktiskt inte blir yngre (konstigt va'? :-)) och att det finns annat att göra än att flänga runt bland våra domäner och jobba än här än där.
Jag får ju heller inte plats med alla fina saker som jag sparat i skåp och lådor utan MÅSTE rensa!!
Väldigt lämpligt att då ha en butik med gammaldags prägel så alla de här gamla sakerna kan hitta nya ägare som tar tillvara på dem bättre än vad jag nu kan göra.

Det var så vackert i morse när jag åkte till butiken.
Solens strålar glittrade i de små frostiga kristallerna som täckte allt efter den kalla natten. Efter det gråa kompakta mörkret som varit nu ett tag så var det som om livsandarna började dansa i mig. Härligt!
Tack för att du kikar in här och följer mig på livets väg.
Ha det så jättebra!
Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar