måndag 28 maj 2012

Ladugården del 3

Vilken underbar PINGSTHELG!!

KANONVÄDER...Sol o ljumma vindar för hela slanten.
LOREEN tog Sverige till seger i Baku....välförtjänt tycker jag.
Kramat en ÄLSKAD MAMMA på MORS DAG....och fått kramar själv också, av båda sönerna!
MAKEN har varit i Wien och verkar ha haft fina dagar på sitt håll....han borde vara hemma igen om några timmar.

Vad mer kan man önska?!
Skulle ha varit en resa till vår Dalagård då, men man kan ju inte få allt!
Kan i alla fall gå in i mitt bildarkiv och fortsätta min följetong.

Så...vår ladugård...den östra...och sista delen:

Hela den här delen står på en stomme av slaggsten. Den har inte ruttnat :-)
På övre planet ligger höskullen. Behändigt att bara öppna luckan och lassa in.

Innanför slaggstenen ligger fähuset

De här fönsterrutorna har inte blivit putsade på vääääldigt länge. Perfekt insynsskydd :-)
Den igen spikade luckan vet jag inte vad den har använts till. Kanske har det varit ut och ingång för höns.
Det har i alla fall inte huserat några elefanter där inne för det är jättelågt i tak

Jag som är 160 cm lång kan stå rak, men då får jag fullt med "bös" och spindelväv i håret!
Golvet består av finfördelad jord, eller vad det nu är, gammal spillning kanske och de smutsiga fönstren ger knappt ljus så man ser någonting där inne. Måste nog ta med en ficklampa och syna lite noggrannare nästa gång.

Utanför fähuset finns "skithuset".

Kan tänka mig att det varit ganska gulligt en gång i tiden

...med storblommig tapet på väggarna och sååå "söta" dasslock med svarvade knoppar!

Ledsen att jag inte hann städa innan jag bjöd in er, men på den här gården brukar vi säga "ni får ta det som det är!" :-)

Kanske att vi en dag hinner (och orkar) ta itu med den här byggnaden. Den skulle kunna bli så fin!
Jag kan se den framför mig med nytt tak och nymålad fasad i finaste falurödfärg. Några fönster till skulle inte skada...och så det där lilla dasset....städat, med ny tapet...en stump trasmatta på golvet och en kanna med ängsblommor på golvet.
JA, så vill jag ha det!!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar