onsdag 23 maj 2012

Ladugården del 2

Ladugården del 1 visade den högra delen som har den hemsnickrade byggnadsställningen kvar.
Så här ser den ut på norrsidan

Det finns nästan ingen bärande stomme i grunden på den sidan. Stockarna har ruttnat och fasadbrädorna står i backen. Eftersom taket varit i dåligt skick är det mesta dåligt även invändigt.
Den här byggnaden står ändå stabilt, till skillnad mot vissa andra....och det hoppas jag att den gör ett tag till för den är full med saker!

Här var då västsidan igen och den som tittat på tidigare inlägget, Ladugården del 1, vet att det innanför den högra dörren gömmer sig ett ansenligt lass med tegelpannor som väntar på att användas till något nytt projekt.

Om vi tittar in genom den vänstra dörren ser det ut så här....

...på en liten del av ytan.

Här lagras allt som hade med gårdens drift att göra (och en hel del andra saker också).
En del av det som finns här har jag ingen aning om vad det har använts till, som den vackra blå maskinen med det stora hjulet.

Det här vet jag i alla fall vad det är :-)


En riktigt gammal, och tung! mangel.


Det tog lite tid att fotografera. När jag ändå var i ladugården var jag ju tvungen att titta lite närmare på saker och ting, brukar alltid hitta något nytt som jag inte sett förut, eller glömt att jag sett :-)

Virke visste jag att vi hade



...men jag hittade det lilla trähjulet som jag la längst upp på högen av brädor (och glömde ta en närmare bild på). Älskar gamla träföremål med vacker patina...och det där lilla hjulet gav mig inspiration. Det kan man använda på något nytt sätt!

Södersidan...

har också en dörr, men öppnar jag den ser ni bara våra brädor från andra hållet, kanske inte så intressant :-)

Däremot ska jag presentera den högra delen i nästa del. Tycker det är himla kul att göra en liten följetong!

2 kommentarer:

  1. En lækker gammel bygning. Jeg ville også bruge laaaang tid på at lede og kigge sådan et sted :-)

    God pinse
    Birgitte

    SvaraRadera
  2. Hejsan !
    Kommet hit fordi jeg fandt dig hos Frøken Anker ( ovenfor)

    SKØN BLOG - SKØN GÅRD !!

    Ønsker God Pfingst / God Pinse

    Loppe

    SvaraRadera