lördag 14 januari 2017

Mitt jobb....

Jamen nu ni har jag tid och ork att sätta mig vid datorn igen!
Det har verkligen varit en korvstopparvecka och jobbet har följt med mig hem för att funderas lite på och benas ut för att få grepp och struktur runt det.....och så har jag frivilligt tagit med mig lite hemläxor som jag några kvällar satt mig och bläddrat igenom.

Så vad är det då jag gör?

Jag ska göra ett kort svar lite längre :-)
I Hallstahammars kommun, där vi bor, finns flera små skolor.
Små skolor har sina fördelar....och sina nackdelar.
En av nackdelarna är att med få elever kan man inte laborera hur som helst med elevkonstellationer. Är det bara 20 elever som ska gå i år 4 så blir det bara en klass och alla måste samsas om samma utrymme och samma resurser.
Precis som med oss vuxna är alla barn olika.
De lär på olika sätt, de behöver olika verktyg och olika stimuli för att tycka att skolan är rolig och viktig.

Jag har fått en helt ny tjänst, på en liten skola med elever från förskoleklass till år 5, som extra resurs i en årskurs 4 med 21 elever.
Det är den enda klassen med år 4 elever och min roll är att vara stöd för både elever, lärare och klassen som helhet.

Att få en helt ny tjänst har inneburit många saker att både lära, känna och ta in.
Inte bara det att jag , tillsammans med läraren, ska hitta formerna för att använda min tid på bästa sätt utan jag ska också lära känna 21 (22 med läraren) olika individer med namn, personlighet och behov.
Skolan har runt 170 elever och drygt 20 personal i olika yrkesgrupper så det blir också ett väldigt myller av nya ansikten man möter i korridorerna!
......men redan nu, efter bara 3 arbetsdagar med lärare och elever börjar jag ändå få lite mer struktur på mina dagar.
Jag finns i klassen som en extra resurs som kan stötta, uppmuntra och vara kreativ på de sätt som elever och lärare behöver.
En del barn har "myror i byxorna". En del har svårt att behålla intresset och koncentrationen till det som behöver göras. En del behöver extra stimulans för att inte tröttna och andra behöver specialanpassade undervisningsverktyg.
Jag behöver ha "split vision". Behöver kunna "läsa" barnen och situationen och veta vad jag ska göra i varje moment av dagen som kräver min uppmärksamhet.

Läraren och jag har haft en liten stunds planeringstid innan varje skoldags början och också en stund för sammanställning efter varje skoldags slut.
Det har varit ovärderliga stunder för mig så att jag känner att vi har samma mål för elevernas bästa.

Ämnena de läser är ju ännu inte på en så avancerad nivå att jag inte klarar av att förklara och stötta i undervisningen, men jag måste erkänna att matte inte tillhör de ämnen där jag var speciellt kreativ när jag själv gick i skolan :-)
Så matteboken har varit min hemläxa några kvällar och jag har fått lite framförhållning i hur det är tänkt att man löser uppgifterna och vilka termer man använder.
Eleverna har nyss börjat med division och det är alltid en utmaning att gå in i helt nya kapitel och en del behöver stöttas lite extra i det.

Jobbet har sina utmaningar, men också sååååå många glädjeämnen!!!
De där små ögonblicken av kontakt med en annan person. De där små ögonblicken då man får dem att känna att de har lyckats. 
De små guldkornen ska jag samla på som en glimmande länk under de stunder då det känns lite motigare för det finns stunder av alla sorter under en och samma dag.....precis som det gör i det vanliga vardagliga livet :-)

En riktigt skön helg önskar jag er alla!
Jag ska gå en långpromenad i solen med lilla taxen.
Längtar så mycket efter ljus och frisk luft efter den här veckan då det varit mörkt då jag åkt till jobbet och skymning då jag kommit hem.

Kram
Birgitta



4 kommentarer:

  1. Med en så engagerad Fröken tror jag nog att alla kommer att bli sedda och få vad de behöver!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla känner sig nog bättre sedda nu då 2 par ögon ser mer än 1 par :-).....ändå kan man undra när resursbehovet är uppfyllt så att alla får precis det de behöver. Jag ska i alla fall göra mitt bästa för att göra den skillnad jag kan.
      Kram till dig Anette!
      Birgitta

      Radera
  2. Men vilket engagerande jobb du fått. . . många utmaningar men oxå så många glädjestunder!! Förstår att det är mycket att sätta sig in i . . . .eftersom du skrev tidigare att du inte har jobbat med det förut! Men det låter fantastiskt stimulerande och utvecklande! Du kommer säkert att klara av det med glans!
    Stort Lycka Till & Kram till Dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :-) Ja det finns stunder av alla de sorter och vi har nu haft en vecka tillsammans med allt vad schemat bjudit på i form av klassrumslektioner, idrott, slöjd och raster. jag har fått mer grepp om min tjänst och eleverna har lärt känna mig lite bättre på samma sätt som jag lärt känna dem.
      Utvecklande är det definitivt......och så roligt att få följa alla dessa personligheter på deras väg i livet!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera