onsdag 26 augusti 2015

Projekt nr 1

Nu när hallen fungerar som den ska och trädgården snart går i vila tyckte vi det var dags att sätta igång med nästa projekt.....nytt badrum på ovanvåningen
Vi har vridit och vänt på alla utrymmen i vårt 82 kvm stora (lilla) hus för att hitta den rätta platsen för ett nytt badrum.
Med en stor skorstensmur, trappa mitt i buset och väldigt låga utrymmen under snedtaket var det inte det lättaste, men vi valde till slut det här rummet som är väldigt mysigt med fint ljusinsläpp från takfönstret och lite annorlunda vinklar och vrår.
Nackdelen är att vi sen måste gå igenom badrummet för att komma till sovrummet, men det får bli så.
Maken måste ducka varje gång han ska gå till, och från, sovrummet annars bankar han huvudet i dörrkarmen. Därför tog vi  bort den låga karmen och ersatte den med den karm och dörr som förut gränsade av rummet mot hallen
Jag måste säga att jag tycker det här rummet är väldigt läckert med den härliga tapeten med krokusar i orange och de matchande gröna snickerierna!
Lite mindre färgsprakande kommer det att bli när vi är klara här. Vet inte om jag ska säga "tråkigt nog" eller "som tur är", för samtidigt som jag tycker det är läckert är det inte så vi vill ha det framöver.
Det är verkligen en stoooor mur som bär huset på mitten och 1929 fanns det kakelugnar både i vardagsrummet och i sovrummet, men när värmekällan ändrades revs tyvärr kakelugnarna och nu finns bara skorstensmuren och de murade plattorna för eldstäderna kvar.
Muren löper ända från kanten på dörrkarmen till den putsgrå/gröna kant som är närmast kameran. Sen fortsätter den under golvnivå och bildar vägg under hela trappan så ni kanske förstår att det inte är så lätt att ändra planlösningen i det här huset. Man får liksom ta det som det är :-)
Med det här karmbytet, och med den karm som ersatte den vi flyttade hit, konstaterade vi att vi nu har flyttat varenda dörr och karm i hela huset. Ingenting sitter längre där det satt när vi flyttade hit.
Centimeterpassning blev det under snedtaket på den här karmen, men nu behöver inte maken ducka längre :-)
De tillpassade dörrkarmarna lyftes bort igen för nästa moment var att bryta upp det gamla trägolvet.
Med yngsta sonens hjälp gick det fort och lätt, men sen skulle allt sågspån ösas upp och transporteras upp till vinden där det får fungera som påfylld isolering till det spån som redan finns där.
Kan ni tänka er hur det såg ut i hela övervåningen, och ända ner i undervåningen efter att det jobbet var gjort?!!!
Sågspån är INTE dammfritt!
Jag försökte hålla undan dammet genom att lägga gamla lakan över sakerna, men kom till ett läge där jag bara tänkte "Skit samma, jag får storstäda sen, bara det här blir gjort!"
......och nu är det gjort!!!
Vi grovplanerade och bytte ut alla avloppsrör och vattenledningar redan innan vi flyttade in i huset och redan då förbereddes det för vatten och avlopp till det här rummet.
Nu får rörfirman ta vid och vi ska starta projekt nr 2. Det ska jag berätta mer om i nästa inlägg :-)

Kram
Birgitta

5 kommentarer:

  1. Men så spännande det här blir att följa! Det är så befriande med människor som ni - som liksom bara tar tag i saker och ting och får så vackra miljöer att växa fram. En sann inspirationskälla:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte låta bli att skratta åt din beskrivning Skorpan för vi känner oss definitivt inte energiska, kreativa eller ens motiverade alla gånger till att starta nya projekt i huset även om vi vet att vi skulle behöva sätta fart, men sen är det nog så att när vi väl sätter fart så blir det saker gjorda. Kanske det beror på att det är så jobbigt att vara mitt uppe i renoveringar som skapar ett enda kaos med material, verktyg och saker som man måste kliva över och krypa under, som står i vägen och som gör att man aldrig hittar det man ska ha. Vi vill liksom komma fram till det där färdiga resultatet som gör att allt fungerar.
      Vi har en plan och även om vi inte följer den slaviskt, eller ens har satt en tidsram för den så kan vi ju se att en hel del saker blivit gjorda och det gäller att fokusera på det som är färdigt och inte krokna över allt som fortfarande behöver göras. Ibland är just det lättare sagt än gjort :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Jag håller med föregående talare, vilken energi Ni verkar ha. Först hallen och nu ett badrum. Själv ligger jag på latsidan just nu. Fast massor av projekt står på listan. I vilket fall som helst verkar Ni ha ett mysigt hus med vinklar och vrår.../Lilla gummann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ett mysigt hus!....och energi har vi just nu, men vi har ingen aning om när det här rummet verkligen blir ett badrum och inte bara en byggarbetsplats. Idag har vi startat ett projekt som inte handlar ett enda dugg om vårt egna hus även om det handlar om makens och mitt samarbete i renovering. Det ska jag berätta om när jag hinner sätta mig vid datorn igen för att göra ett nytt inlägg :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera
  3. Här har det hänt mycket sedan senast jag kikade in. Ett badrum på övervåningen, härligt och samma idé finns här i huset. Skillnaden är den att jag än så länge har bara toaletten och handfatet!
    Jag vet hur det är att riva så att sågspånet yr, och att flytta karmar! Och att spara spånet till isolering på vinden.
    Mysigt med ert utrymme som har olika vrår och takfönster, det kommer att bli så bra!

    Kramar /Cia

    SvaraRadera