onsdag 9 maj 2012

Visdomsord

På min hylla i köket står ett litet gammalt fönster från vår Dalagård.
Det fanns bara glas i den ena "gluggen" så jag satte in ett visdomsord i den andra.
Orden är mångfacetterade, värda att tänka på ur flera perspektiv i livet.
Vad ska jag förändra...eller bevara, ta bort....eller hålla fast vid?

"Om du alltid gör vad du alltid har gjort
 kommer du alltid att få vad du alltid har fått"

När jag väljer något försöker jag att alltid välja det som har en positiv känsla. Det gäller allt.... vänner, saker, mat, yrke, nöjen.
Med tiden har jag lärt mig att allt är föränderligt, ibland måste man välja om när den positiva känslan försvunnit.

Jag är mer benägen att förändra än min make och vi är inte alltid överens om när, eller hur, den där förändringen ska ske.
Vi är olika personligheter och ser inte allt med samma glasögon, men som tur är så är han en snäll, tålmodig och (oftast) förstående man.

Som för några veckor sedan när jag ringde honom på jobbet och sa att jag hittat ett jättefint skåp på Blocket som jag ville att vi skulle åka och hämta samma kväll.
Till saken hör att jag i höstas också hittade ett skåp på Blocket....ett stort skåp i ek....i Tierp. Inte helt nästgårds! Så den här gången fick jag snabbt lägga till....det är inte så långt, bara några kilometer....och inte något stort skåp...det är...gaaaanska litet!

När vi kom hem med det och bad sonen om hjälp med att bära in (det lilla :-)) skåpet frågade han -"Vart ska vi ställa det där???"

-Hmmm....vet inte riktigt, vi ställer det i gillestugan så länge.

Så där står det nu. Det skulle passa jättebra i stugan i Dalarna...i köket där...eller i rummet....om jag flyttar den brunbetsade skänken. Skänken kan vi ställa....på vinden kanske?...sen när vi får golv där....om några år eller så.

Jag valde skåpet med den positiva känslan bubblande i magen. Tycker så mycket om den strikta jugendstilen, den lite nötta vita färgen (är så glad att någon annan målat det!).....

....och de slipade glasrutorna.


Det kostade 500 kr. ETT FYND! Jag kunde inte låta bli!

Hoppas att vi hinner åka till Dalarna en sväng i helgen.
Då ska jag fundera och mäta lite. Sen får vi se var det hamnar...det där lilla skåpet :-)


1 kommentar:

  1. Ja, det var ett riktigt fynd! Och vad skönt att det redan var "färdigmålat". Jag törs nästan inte kika in på blocket för jag hittar alltid något som jag tycker att jag behöver, och nu börjar det bli knökfullt överallt, hihi.
    Låter ganska ok med en extra gård att fylla!
    Ha nu en riktigt härlig helg!
    Kram, kram Carina

    SvaraRadera