måndag 14 maj 2012

Det lilla rökeriet

Vår Dalagård är försedd med byggnader för allehanda ändamål.
Som ett pyttelitet rökeri byggt av slaggsten


Slaggsten är så vackert. Kan skifta från djupaste blått till havsgrönt. Mindre bitar finns överallt i dikeskanterna och det är svårt att låta bli att plocka när man hittar någon som är speciellt fin i färgerna.
Rökeriets stenar skimrar på vissa ställen i grönt

Dörrens insida är svart av sot

......och full med spindelväv.
En gammal tunna finns kvar i det sotsvarta innandömet....


....kom just nu på att jag faktiskt inte har tittat om den innehåller något. Hur har jag kunnat låta bli det!?
Det står ett gammalt solparasoll i hörnet, så man vet aldrig vad man kan hitta i våra byggnader...och ingen annanstans heller.
På en vandring genom vår 1,3 hk "lilla" skog kan man se de här exotiska växterna

....eller de här :-)


Blir full i skratt när jag tänker på att andra bloggar med bilder på vårens alla vackra blommor...och jag visar er våra skrothögar :-). 

Vi har hela backen full med blommande vitsippor. Liljekonvaljerna kommer i mängd, bladen står som tätt hoprullade spiror i mossan. Violerna blommar och gullvivorna har knoppar....men det tog jag INTE kort på!!
 Ja, ja, det finns säkert en anledning till att min mamma kallar mig för skrotsamlare, men vet ni, sådana här skrothögar kan, om man har tur, gömma annat än bara skräp.
Första gången vi gick genom vår skog och hittade den där sista tunnan innehöll den ganska många vackra små apoteksflaskor. Smutsiga var de, men hela. LYCKA! De står nu på en hylla i stugan.

Vi var till vår Dalagård i söndags och jag tog faktiskt några blomkort också!
Planterade en löjtnanshjärta som jag fått av min mamma


Fick sitta med den i knät i bilen i 13 mil. Det var det enda stället som den fick plats på! Det var grönt vart jag än tittade :-)
Nu har jag gett den all kärlek o omvårdnad....och så hoppas jag att rådjuren INTE tycker om löjtnanshjärta. Den blommande kärleksörten som jag planterade i höstas fick blommorna uppätna veckan efter planteringen. Rådjursparet vi har på våra ägor tyckte väl att vi serverade rena delikatesser!

Det har kommit upp sååå fina blå lökblommor vid liljorna jag fick förra året. Har ingen aning om vad de heter...

 ....men de får bli min vårhälsning till alla er som tittar in här!
Ni ska veta att jag är jätteglad över att ni gör det!!



4 kommentarer:

  1. Hej! Vilka fina bilder! Jag gillar dina alternativa vårblommor, otroligt vad fina plåthinkar kan bli! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag också, det var därför de hamnade i bloggen :-)
      ...och du Bodil, så kul med en kommentar från dig!!!

      Ha det så bra!

      Radera
    2. hej! vilken mysig blogg du har!
      jag hamnade på den av en slump då jag är på jakt efter rostiga plåtburkar.. jag tänkte chansa och ställa den kanske konstiga frågan om du skulle ha ngt emot att skick iväg några gamla plåtburkar mot att frakten betalas? jag tänkte på ca 5st i stil med den "lila" som ligger i den stora tunnan på bild nr 6 uppifrån totalt sett :) vore väldigt tacksam för svar!! Med vänlig hälsning, Josefine

      Radera
    3. Kul att du hittat till min blogg Josefine!!

      Självklart kan jag skicka dig plåtburkar! Det finns ganska många på vår gård...av skiftande kvalité :-) Problemet är att allt sådant ligger ute och är översnöat och fruset just nu. Möjligtvis går det att lirka loss några av de översta i de där tunnorna, vet inte hur mycket snö det är i de trakterna eftersom vi inte varit på gården sedan november. Om du har tid att vänta kan jag titta när vi åker nästa vända, men det blir nog inte den här månaden.
      Du får gärna mejla mig på bi.jo@telia.com
      Ha en härlig helg!
      /Birgitta

      Radera