Åh så fint det blommar i vår trädgård nu. Den är alltid som allra finast så här på våren och försommaren!
Det var ju rena rama högsommarvärmen några dagar förra veckan, men jag är glad att det nu är lite svalare igen.....och att det regnat så växterna fick lite välbehövlig väta.
Vår trädgård bär på så många minnen, som de här dubbla vitsipporna som nu slår ut en efter en
I våra grannars trädgård växte/växer de här dubbla vitsipporna och jag hade aldrig sett såna förut så när jag blev erbjuden att gräva upp en tuva hos dem tog jag gladeligen tillfället i akt att göra det.
Placerade den lilla tuvan i närheten av stället där det växer vanliga enkla vitsippor och hoppades att de här också skulle trivas där och det har de gjort för nu sprider de sig lite mer för varje år som går
De blommar lite senare än de enkla och varje år tänker jag på Anita, som lämnade sitt jordeliv för snart tre år sen. Det var hon som erbjöd mig den där första lilla tuvan av den dubbla vitsippan som idag är mig så kär.
Hon gav mig också ett skott av Pimpinella rosen "Plena" (Finlands vita ros) som blommar så överdådigt i juni, och efter det kommer rosen "Madame Plantier" som jag också fick av henne.
Precis som att jag hellre handlar second hand när det gäller inredning och kläder tar jag också gärna emot växter som vänner och bekanta delar och får en planta över av. Det blir till minnen av personer som kommit och gått i våra liv och ger vår trädgård en extra dimension. Det är inte bara växter, utan också växter med minnen 😊
Önskar er alla härligt fina vårdagar!
Kramar
Birgitta



Så fina sippor! Ja, så gick det till förr, man erbjöd varandra ett skott/tuva/stickling. Fanns knappt någon växtmarknad som det nu gör. Likaså med krukväxterna. Man gav och tog tacksamt ett skott... ibland i smyg!
SvaraRaderaVi behöver mer regn, fick alldeles för lite. Och i natt har det varit frost.
Önskar dig sköna dagar framöver.
Kramar från Eva-Mari
Då är jag gammaldags som väldigt sällan köper något från trädgårdshandeln (även om jag älskar att strosa bland växterna t ex på Åsby hem och trädgård), men gärna tar emot ett skott eller en planta jag tror kan trivas i vår trädgård :-) Klarar inte att slänga krukväxter jag delat, eller toppskott som lätt rotar sig heller, de får nya ägare......och ja, det har hänt att jag också nupit ett skott i smyg :-)
RaderaKram till dig!
Birgitta
Så vackra dubbla vitsippor. . .har aldrig sett förr! Och ett fint minne av en givmild granne!
SvaraRaderaHär har det också regnat men vädret är mera som april och inte maj!
Ha en fin vecka! :-)
Kram
Det hade inte jag heller förrän jag såg dem hos grannen, och ja, de är såååå vackra! Det finns fortfarande några enstaka dubbla vita blommor kvar, men annars är det försommarens blommor som nu slår ut.
RaderaKram till dig!
Birgitta