torsdag 16 maj 2019

GRÖNT

Jag har mina färgperioder......alltså att jag dras lite mer än vanligt till olika färger.
De sista åren har det varit ljust rosa följt av dovt gråblått som ersattes av rött och nu dras jag till ALLT som är grönt i den lite mer dämpade tonen.

Jag åkte en sväng till Västerås igår och eftersom det var onsdag hade alla mina favoritloppisar öppet och då måste man ju bara passa på att gå en loppisrunda!

Det var inget speciellt jag letade efter, men så såg jag det här mönstret och visste direkt att jag inte skulle kunna låta bli att köpa 
Åhhhhh......det var ett fat modell lite större och jag behöver verkligen inte ett fat till, men det var billigt och jag visste att jag skulle ångra mig om jag inte tog det.....och ångrat mig när det gäller loppissaker har jag gjort tidigare......måååååånga gånger så den här gången tänkte jag inte ångra mig vare sig åt det ena hållet eller det andra så jag köpte det :-)
Kommer ni ihåg att jag tidigare skrivit om olika färgers betydelse?
Eftersom grönt är så centralt för mig just nu tog jag idag fram mitt kompendium och läste det här om GRÖNT:

"Den gröna färgen är balanspunkten i färgspektrat. En färg som varken är utåtriktad eller inåtvänd, varken varm eller kall, varken materiell eller andlig.
Grönt är en färg som vibrerar balans och harmoni och den kan kännas väldigt påtaglig när man är ute i naturen bland all grönska.

Färgen har en helande kraft som ger oss lugn och vila. Vilan och lugnet ger oss andrum till att återhämta våra krafter och samla energi för ny växt.
Färgen speglar något som växer.....liv, hopp och ungdom. Den ger oss en inre känsla av överflöd, av generositet och rikedom.

Grönt är också hjärtats färg. Framträdande hos dem som i sin kärlek värnar om andra människor utan att tänka på sig själva.
Färgen förknippas med förståelse, medkänsla och sympati. En "grön människa" har alltid ett lyssnande öra, ett tröstande ord, omtanke om barn, djur och natur. En människa med "gröna fingrar" får med sin lugna och harmoniska utstrålning saker att växa."


Jag behöver definitivt en helande kraft för att samla energi för ny växt!
För......det gäller att inte bara se till att alla andra mår bra utan man måste också se till att man själv mår bra för att orka fortsätta att ge.
Det vackra fatet med sitt gröna mönster får påminna mig om det!

Önskar er alla sköna gröna dagar :-)
Kram
Birgitta









3 kommentarer:

  1. Wow, vilket vackert fat! Man ska bejaka sina starkaste kan-inte-låta-bli-känslor!
    Jag gillar också grönt, men mest den varmare gröna. Annars är jag ganska slätstruken och färgfattig. Men jag trivs bäst i mitt lugna bo!

    Önskar dig en skön helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Grönt är en favorit även hos mig, framförallt är det växter i olika nyanser av grönt. Det känns som en lugnande färg, kanske därför de bär grönt i operationssalen?
    Skorpan - med gröna ögon:)

    SvaraRadera
  3. Härligt att gå på loppisrundor. . . nästa vecka får mitt favoritloppis ett besök! Och då vet man aldrig vad som får följa med hem! Grönt är nog inte min färg men ditt fat var vackert i det dovgröna! Min färgskala går nog mest i vitt och beige och är ganska färgfattig!
    Ha en fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera