lördag 22 juli 2017

Klart!

Jamendåså är vi hemma igen efter en liten roadtripp utan en enda pensel eller färgburk i bagaget. Det var himla skönt så länge det varade :-D
Ska vi fortsätta med vardagsrummet?
När braskaminen var målad och klar satte vi upp panel på var sida om den.
När vi tog fram den gamla muren och rev tapet och masoniten från väggarna 2013 fanns det en gedigen trävägg där under och jag tänkte direkt "Perfekt, då kan vi bara måla den!"....ända tills vi hittade en dörröppning som spikats igen och dolts bakom masoniten.
Det blev inget målande. Vi satte dit reglar, på med lumppapper och så har det stått nu i 4 år. 
Vi spädde på den mysiga atmosfären med att använda vardagsrummet som upplag för allehanda byggmaterial prydligt uppställt längs kortsidan på höger sida av den här väggen :-)
Kan säga att det var jätteskönt att rensa, sätta upp ny panel, vitmåla det hela och få in ny belysning!!!
Maken byggde lådor vid taket med fjärrstyrd ledbelysning. Bara det.....att få tillräckligt med ljus därinne efter alla år med 2 fönsterlampor och en läslampa!
Lådor på plats, lister och dörrfoder på plats.....och den fiiiiina kaminen som ett smycke där på väggen. Känns som om den alltid har stått där!
Så var det då dags att välja tapeter. Ångest!.....det finns ju miljoner tapeter att välja på!
Jag visste ungefär hur jag ville att slutresultatet skulle bli. Huset ska få behålla sin karaktär, men vi vill ha det modernt och praktiskt.
Jag föll för den här tapeten....
"Helena" i grått från Borås Tapeter ur katalogen Jubileum.
Vi hade skiktat de gamla strukturtapeterna och hoppades att underlaget skulle hålla för ny tapetsering och det gick bra! Säkert tack vare den här tapetens suveräna non woven egenskaper!
Vi har Borås Tapeter i likadan härlig tjock kvalité även i köket och hade inte glömt hur lätt den var att hantera när vi satte upp den och det gick lika bra den här gången :-)
Så var det då golven....
Här var det heltäckningsmatta när vi köpte huset och masonit under den....men när vi tog bort det kom de gamla trägolven fram!
Det är ju fint med trägolv, men väldigt opraktiskt när de är trärena som här (och jättefult när de gulnar)
Vi har funderat och funderat. Landade i att de skulle målas.
Iväg till färgaffären och så hem och måla :-)
2 lager spärrgrund mot kvistar och gulnat trä och sen 2 lager med den ljust grå färgen "Gåsdun". Ni hör väl hur fint det låter!

Det blev som ett ljusterapirum! 
När vi klev innanför dörren i hallen var det som om vi möttes av en vit dörr i öppningen in till vardagsrummet och det är ju inget fel med ljusterapi....men det var inte riktigt det jag hade sett framför mig när jag planerade det här rummet. Jag hade tänkt mig lite mer grått.
Nåja, vi nöjde oss så, åkte iväg för lite rekreation och tänkte att det nog blir bra.....ända tills vi kom hem igen och jag bara kände att nääääääeeeee, det här går inte!
Iväg till färgaffären igen, köpa ny färg, den här gången i nyansen "vinternatt". 
Och nu.....nu är det som jag vill ha det :-D
Mjukt gråa golv till de gammaldags mönstrade tapeterna och så nymålat tak där vi behöll den fina takrosetten trots att det inte hänger någon lampa där i.
Nu kan vi flytta in möblerna igen och få tillbaka ytan i köket.
Jag kan putsa fönster och hänga upp gardiner.
Men det gör vi inte idag.....för nu ska vi unna oss en lugn skön lördag kväll :-)

Kram
Birgitta




4 kommentarer:

  1. Så skönt att ni fick lite ledigt från penslar & färgburkar. . . ! Och så fint det blev med kaminen. . .det betyder mycket för ett rums trivsel! Tänk i vinter att sitta framför o mysa! Tapeten var ju helt underbar. . . så vacker men ändå så diskret. . . passar till det ljusgrå golvet! Den tapeten skulle jag oxå kunna tänka mig! Kanske en fondvägg. . .fast det inte är inne med fondväggar längre tror jag!
    Det ska bli kul att se det färdiga resultatet med alla möbler på plats!
    Önskar dig en fin vecka!
    Stor Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möblerna är på plats. Nu ska det bara stylas också :-) Vi fick ta yngsta sonen till hjälp med möblerna för när vi tog ut dem orkade jag bara släpa soffan och de tunga gamla skåpen och släpa tillbaka var inte att tänka på när vi nu har så fina målade golv! De kommer säkert få sin patina med tiden men det kan ju få vara så där rent och fint ett litet tag i alla fall :-)
      Igår eftermiddag började jag måla ett stort gammalt ekskåp. Jag har tänkt göra det länge men kunde inte bestämma mig för vilken färg det skulle få. Nu bestämde jag mig. Det ska få ett eget blogginlägg när jag fått ihop det igen. Det blev färdigt idag men även här behöver vi ha hjälp av starka söner för att lyfta upp överdelen som vi plockat bort för att överhuvudtaget få ut skåpet från vardagsrummet. När det nu var gjort var det lika bra att måla det också.....det för med sig både det ena och det andra när man börjar renovera.
      Bilder kommer :-)
      Allt gott till dig!
      Kram
      Birgitta

      Radera
  2. Så jättefint! Det ser verkligen lite gammaldags ut! Jag tänker direkt tillbaka till barndomens somrar hos mammas moster som bodde i ett gammalt hus. Hon hade sådant grått golv på flera ställen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen jättefint! Ett gott betyg är ju när man själv kan titta sig runt och känna i hela kroppen att det känns bra, och det gör jag. Det känns som om det är precis så här rummet ska se ut.
      Ser fram emot hösten när vi kan tända en brasa och bara sitta och mysa medan höststormarna yr runt knutarna. Bara det.....att JAG ser fram emot hösten! Jag som är en utpräglad vår och sommarmänniska :-)
      Kram
      Birgitta

      Radera