tisdag 14 januari 2014

Slut på julen

"Nu är glada julen slut, slut, slut. Julegranen kastas ut, ut, ut".
Kanske ni har gjort det, men inte jag :-)

Det är något speciellt med mig och granar....jag tycker verkligen om dem!
Det spelar ingen roll om de är sneda, vinda, glesa, jag tar dem ändå till mitt hjärta och har såååå svårt att kasta ut dem i kylan bara för att julen är slut.
Om de barrar och ändå håller på att ge upp är det enkelt, men kika på den här lilla godingen
Den har stått käckt på svaj i Höganäskrukan i en månad nu. Jag dekorerade den aldrig till jul utan lät den vara bara så här...och titta
....nu bryter det fram nya små mjuka klargröna skott!!
Inte kan man väl kasta ut den då?!

Den lite större granen på kälken står också kvar.
Kälken hade jag i butiken fram till jul, sedan fick den följa med hem. Den stora granen som stod på rot i en hink på kälken i butiken står nu ute på verandan och här hamnade en mindre gran som samsades med alla julklapparna på julafton
Den dekorerades med en ljusslinga, gamla julgransljushållare med ljus och några hängen gjorda av gamla kakformar till jul och det har jag ju plockat bort, men granen barrar nästan inte alls där den står i en hink med vatten i den gamla trälådan från Wansbro
....så jag har inte hjärta att kasta ut den heller!
Tur att det blev lite vinter ute med snö och minusgrader. Då känns det ändå helt ok (för mig) att behålla skogens grönska ett litet tag till även om vi passerat tjugondag Knut :-)

4 kommentarer:

  1. Jag hade också lite svårt att skiljas från vår gran, de är så fina och lyser upp fint men till sist åkte den ändå ut:) Vilka underbara koppar du visade i förra inlägget, i dem smakar nog kaffet extra gott! Nu borde jag göra natt så jag är pigg tidigt imorgon bitti när det är dags att åka till stora staden:) Vi kanske springer på varann i gångarna på torsdag? Ha det gott. Kraaam Carina

    SvaraRadera
  2. Du är snäll mot granarna du. Jag har också kvar min enda gran som står på verandan. Den får vara kvar så länge det är mörkt på morgnarna och kvällarna, som sällskap före och efter jobbet. De är väl inga slit och slängvaror heller, jag kämpade länge i skogen med min gran innan den kom ända hem.
    Kälken och lyktan är så fina tillsammans med granen. Sedan får du äta upp skotten för de är rika på C-vitamin! Snacka om att ta till vara!

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  3. Jag hängde bara upp en enda sak i våra fönster, en vit stjärna som fortfarande pryder sin plats i ett av de små fönstren. Tycker att det är ett så behagligt ljus så jag struntar i det där med Knut.
    Kram och en kram till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också kvar mina stjärnor med det där genombrutna metallmönstret i köksfönstren, men det är mest för att vi just nu inte har något annat att lysa upp mörkret med och den sidan av huset ser bara vi och de som åker förbi med tåget så det spelar inte så stor roll :-)
      Kramsen!

      Radera