onsdag 10 september 2014

Växthusinredning

Nu ska vi se vad som finns i mitt växthus.
Delar nog upp det lite så ni inte ledsnar totalt på en massa bilder och text. Tar inte för givet att ni tycker det är lika intressant som jag :-)

I helgen som var strök jag alla saker av trä med linolja så de inte ska bli förstörda av fukt och vinterkyla, för de ska få stå i växthuset året om, men bilderna har jag tagit tidigare så här är de inte oljade
Den vackra handgjorda tunnan gömmer en mindre tunna i plast. Den ska jag fylla med vatten för att öka luftfuktigheten i växthuset på sommaren.
Kranen som ska sitta här är inte ditsatt, men en gammal skopa får hänga på kanten som en detalj.

Bredvid tunnan står en ros som fanns nergrävd i vårt trädgårdsland när vi flyttade till huset
Det är säkert en krukros som övervintrat där, men den var ganska liten och tanig så jag grävde upp den i våras och planterade den i näringsrik jord i en gammal zinkhink och titta så fin den har blivit!
Den har gröna knoppar och krämvita rosor som står fina jättelänge. När de mognar får de rosa kanter och sedan blir hela rosen lika grön som knoppen en gång var

Den handgjorda tunnan är från vår Dalagård och det är den här stora låren också som var fylld med sågspån när vi köpte vår gård
Den är så fin med handgjorda metallbeslag på kanterna och locket har gångjärn av tjockt läder.
Jag tänkte ställa upp locket, plasta låren invändigt och ställa ner jordsäckar rätt ner i den. Tänkte att det skulle vara perfekt att sen plantera tomatplantor däri. Lätt att tömma ut jorden när odlingssäsongen är över och lätt att då göra rent låren och låta den torka om det är så att den blivit fuktig.
Något har man fraktat i den här låren en gång i tiden för den är märkt på sidan
Uppe på låren står det en vit Astilbe som jag fyndade hos trägårdsmästaren för halva priset.
Den fina Gustavsbergsskålen är lagad i botten så den fick jag med på köpet av en annan sak på en auktion för länge sedan och jag tror att jag har planterat något i skålen varje sommar sedan dess
Astilben är nu nergrävd i en nygjord rabatt framför huset tillsammans med den vackra vita rosbusken jag köpte i somras.
Några vikter följde med från vår Dalagård. Det finns många sådana där och jag ska ta hem alla så småningom.

Zinkbaljor och zinkhinkar har jag många av och jag använder de som är hela i botten till att plantera i där det behöver vara ett tätt underlag. De som är trasiga i botten använder jag i trädgården där det bara är bra att vattnet tar sig ut :-)
I den här jättebaljan tänkte jag sätta squashplantor nästa vår, men nu får den stora Mårbackapelargonen stå i den.
Nästa inlägg ska få visa den mindre låren som står där bakom zinkbaljan och lite annat smått och gott.
Så.....vi hörs igen!

 Ha en fortsatt fin onsdag!
Kram
Birgitta

3 kommentarer:

  1. Så fint du gör! Ser fram emot fler inspirerande inslag och önskar dig en fin helg så här i förväg:)
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK Skorpan! Till helgen hoppas jag få till ett friland på sidan om växthuset. Har bett om hjälp med att gräva, för det är skittråkigt att gräva :-) Landet ska bli lite annorlunda....runt....med pallkragar och en rostig tunna som bas. Det ska jag också visa fram över!
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Ja nu kommer det roliga med att inreda eller förvara inför vintern, som också kan göras vackert. Både tunnan och låren är praktiska och gör så mycket till mysfaktorn. Och gångjärn av tjockt läder, så rolig detalj! Inte undra på att rosen stortrivs!
    Jag ser gärna många fler inlägg från ditt fina växthus!

    Trevlig helg och en varm kram!
    Cia

    SvaraRadera