tisdag 25 februari 2014

Den andra halvan

Solen sken så fint in genom fönsterna i morse och även om det inte blir så där jättebra bilder när man fotar i solljus så gav det mig i alla fall inspiration till att ta fram kameran. Brukar vara lite si och så med den lusten när allt är gråmulet och kulet.

Nu fångade jag lite mer än bara benen av det där gustavianska bordet som jag delat i två halvor :-)
Under den ena halvan hade jag ju placerat de där gamla resväskorna. Här är den andra halvan
Under den finns en hel trave med gamla tråg i trä.
Alla utom den översta är från vår Dalagård. Den översta hittade jag i vårt uthus och den stod i köksfönstret till jul. Nu hamnade den överst i traven och där passar den bra
Borden är enkla med en räfflad sarg och utskurna detaljer vid varje ben. Är väl klassiskt gustavianskt tror jag
 Ljusen i lyktorna tänder jag nästan varje kväll. Det är nog det enda jag saknar under sommaren, och ser fram emot på hösten, det där att mysa i ljusens fladdrande sken. Det är inte riktigt samma sak på sommaren då det är ljust så länge
Nu är borden gråvita och i och för sig ganska oskadade, men någon gång kommer jag nog att måla dem vita....men jag säger inte vilket århundrade. Därför säger jag också "nog" för det kan hända att jag totalt ändrar mig innan jag kommer till att börja måla möbler :-)


3 kommentarer:

  1. Nästan skrattretande lika som hos mig:) Min bordshalva huserar också blommor och under står några allmogeföremål.
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar ha vissa likheter du och jag Skorpan :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera
  2. Godmorgon!
    Å vad fint du har det där!
    De där gamla trågen är ju en riktig skatt!
    Ha en fin helg!
    Kram Katarina

    SvaraRadera