tisdag 10 december 2013

Skalman

Det var så vackert hos oss igår med fluffig nysnö, några minusgrader och solsken!
Jag som inte gillar att skotta snö tog med glädje fram snöskyffeln och skottade rent husets infart....sen tog jag fram kameran.

Jag har ju visat er vårt uthus, jordkällaren och den gamla tvättstugan, men det finns en till liten byggnad på tomten
....Skalman står det på dörrens skylt
 Jag frågade förra ägarinnan varför den lilla gäststugan kallats för Skalman. -"Byggsatsen hette Skalman så då fick den heta Skalman" var hennes svar.

Jag vet att den byggdes sommaren 1990 för vår äldste son var med och hjälpte till att bygga den.
Han var då knappt 3 år och tog med stor energi itu med att lyfta brädor och verktyg som behövdes för att få grunden på plats. Inombords kan jag fortfarande höra hans glada pladder och stånkandet när det var något extra tungt som skulle lyftas :-)

Istapparna hängde långa och glittrande från taket
och innanför det spetsgardins prydda fönstret kikar mina Mårbackapelargoner fram
Mina sommarväxter övervintrar därinne tillsammans med en hel massa kartonger som väntar på att packas upp. Vi har lite värme på elementet så det inte blir fryskallt.

"Damen från Stockholm" har fått vinterkläder :-)
och fåglarna äter av de Ingrid Marie äpplen som vi låtit hänga kvar i trädet
Rådjuren har också varit där och ätit av äpplena, de har lämnat sina små klövspår i snön.

Idag är gårdagens vackra vinterväder bara ett minne för just nu är det plusgrader, grått, disigt och regntungt. Den vackra vita snön packas ihop till en brun sörja. Tänk att det kan svänga så fort!

2 kommentarer:

  1. Alltså! det måste kännas som om du har kommit hem äntligen......eller har jag fel....
    Det ser så himla puttenuttigt ut att jag blir rent avundsjuk.......men jag menar inte den dåliga sortens avundsjuka utan den bradiga varienten!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Christina....jag tror att du har helt rätt i att jag äntligen har hittat hem!
      För bara några dagar sedan tänkte jag att jag nu har allt jag drömt om och att jag kommer att bo i det här huset tills det är dags för "hemmet" :-).
      Det förra huset försökte jag fylla med hemtrevnad, det här huset, uthusen och tomten har på något sätt en helt naturlig hemtrevnaden. Jag behöver bara boa in mig! Sen känns det extra bra att även Bosse känner det så. Han var väldigt tveksam till det här huset från början då han bara sa tvärt nej till att köpa det. Vilken tur att han ändrade sig!
      Kram till dig!

      Radera