söndag 28 april 2013

Till sist....

Så tar vi sista etappen på rundvandringen i Butik Vitt och Brett :-)

Alla väggar i vår lokal är av betong vilket gör att man inte bara kan banka i en spik när man vill sätta upp något utan det krävs oftast både borr, plugg och skruv. För att underlätta lite satte vi upp vitmålade brädor på några ställen, som på den här lilla hörnstumpen
Där hamnade sedan en riktigt gammal emaljerad ho från vår Dalagård med en kran som också är från gården.
Det är kul med alla de här gamla sakerna för de skapar många gånger samtalsämnen med personer som delar mitt intresse för gamla saker...och det är faktiskt ofta "herrar" som är mest intresserade av just det..."damerna" har fullt upp med att titta på andra saker i vår butik :-)

I hon brukar jag placera olika saker, just nu huserar mina egentillverkade lintygshjärtan där
och på det lilla fällbordet finns både inhandlade saker och mina vakteläggskransar

Så kikar vi in i det som från början var vårt tillverkningsrum och för att markera att det inte tillhörde själva sälj ytan så stängde vi till den gamla grinden från vår Dalagård
Då kunde kunderna ändå se in i rummet och ta del av vårt skapande och många har tyckt väldigt mycket om den gamla grinden som är en del av en pargrind som vi hittade i ladugården på vår Dalagård. Det finns en make till den (eller en maka om man så vill), men den fick tyvärr inte plats i butiken.

Nu har vi grinden öppen, för vårt tillverkningsrum är emellanåt också utställningsrum...som nu då vi har nöjet att få sälja saker designade och gjorda av Adam Karch som är min "snickarvän".
En man som gärna jobbar med gammalt trä, som har erfarenhet av hantverk och maskiner för det och är pensionär med lite tid över är guld värd för mig som inte har tålamod att lära mig att snickra och heller inte har alla maskiner som skulle behövas för att det ska bli bra.

Adam gör så häftiga ljusstakar och skulpturer av drivved, lådor och speglar av gammalt trä och annorlunda skapelser av metalltråd
....både större och mindre. De klättrande ödlorna är av modell större :-)

I rummet finns också en gammal kista full av kuddar som jag sytt av gamla tagelmadrassöverdrag och jeanstyg
....och ett fönster med metalltrådshjärtan som jag dekorerat med kristallprismor
Här sitter också min "webmaster", vår yngste son Alexander, vid sin dator, men han vägrade vara med på bild :-)
Han arbetstränar i butiken istället för att vara öppet arbetslös och jag är så jättetacksam över att jag får ha honom där. Inte bara för att det är så mycket praktiskt han hjälper mig med...utan också för att han är den fina person han är!

Det var/är Butik Vitt och Brett...som ser ut ungefär så här just nu, men som kommer att förändras allt eftersom jag kommer på nya idéer som jag vill genomföra.
Och...TACK för alla fina kommentarer om vår butik! Det är alltid så roligt att höra när någon tycker om butiken...och de som pratar gott om vår butik är våra bästa ambassadörer! Vår bästa reklam!! 

1 kommentar:

  1. Nu har jag varit runt i din fina butik och njuter verkligen, så mycket fint. Och jag gillar det gamla i inredningen som grinden och hon.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera