lördag 13 april 2013

Återvinning

När jag hittar fina tygservetter, dukar och spetsar till bra pris på loppis brukar jag köpa och lägga på lager....för vet ni....man kan göra väldigt fina kuddar av sådant!
Soffan i butiken är alltid full av kuddar jag skapat, för när jag väl har börjat är det svårt att sluta :-)

Det är så bra att använda servetter som bas eftersom de redan har ett mått som passar, bara att lägga till annat fint material lager på lager på framsidan och ha en enfärgad baksida.
Den här kudden har en servett i lin som bakgrund
På den sitter det en tunn, tunn duk med virkad spetskant och på den sitter det en duk som väldigt många av våra kunder har känt igen så det måste vara ett flitigt använt mönster
Det är lite pillrigt med sådana här gallermönster eftersom jag måste sy fast varje båge för hand, men det är bra träning för mitt tålamod :-)

Här har jag använt en kraftig servett i mönstervävt bomull/lin tyg. På den sitter det kantspetsar, en så fin duk och en gammal knapp från det stora syskrinet som fanns på vår Dalagård

Likadan bomull/lin bakgrund, men den här kudden har breda knypplade spetsar i över och nederkant
och en duk med väldigt fint arbetat mönster på mitten

Det blir minst lika fina kuddar av handdukar också!
Jag använde några enfärgade handdukar från Ib Laursen som jag bara sydde ihop på längden efter att jag hade dekorerat med ändspetsar och en bred knypplad spets på diagonalen
Ett vävt linband håller ihop ändarna och samma linband dekorerade jag med en gammal knapp på mitten

Jag lämnar alltid en öppning, ihop knuten med band, så det är lätt att tvätta överdraget. Alla kuddar har också alltid sin egen innerkudde eftersom de sällan är i något standardmått.

Kanske har jag gett någon inspiration till att ta fram symaskinen?!
Vet att inte alla tycker om att sy, eller inte har tid att göra det, så jag passar på att tala om att kuddarna finns att köpa i Butik Vitt och Brett....eller i vår webshop som du hittar här butikvittochbrett.storedo.com

Det är bläääää väder idag, i alla fall i vår del av landet...mysigt att kunna kura inne.
Ska ta fram en inredningstidning och bättra på inspirationen....och det skulle behövas en intensiv soldans så molnen försvinner. Tycker att det är tillräckligt blött nu :-)

Önskar er alla en härlig helg!
Birgitta

8 kommentarer:

  1. så fina kuddar du har gjort! jag har en massa tänkta kuddtyger som ligger på hög och väntar på att bli sydda. Det är så roligt när man kan ta till vara små tygbitar. Jag får ta itu med det,någon dag...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, har sett att även du lägger på lager av sådant som kan vara fint att skapa något av :-)
      Ha det så bra!
      Birgitta

      Radera
  2. Men du milde så fina kuddar du tillverkat! Önskar jag hade din gåva, men icke..
    I min vrå av världen strålar solen, inte en droppe regn har kommit men man har hotat med snö (!) i eftermiddag. Hmm, tror jag när jag ser det. Nu väntar en kopp kaffe i solen på verandan!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK Skorpan....jag suger åt mig :-)
      När vi kollade vädret för helgen på yr.no stod det att solen skulle förgylla vår dag även här, men yr.no är inte vad det har varit när det gäller pålitligheten i att sia väder. Är ändå glad åt att det varken regnar eller snöar....och hoppas att det inte gör det hos dig heller!
      Ha en skön söndagkväll
      Birgitta

      Radera
  3. Åh vilka vackra kuddar du gjort, jätte fina. och att dom är gjorda av återvennet material gör dem ju bara ännu bättre.
    Tack för en inspirerande blogg!
    Marie J

    SvaraRadera
  4. TACK för din fina kommentar Marie! Känns alltid så roligt när någon gett sig tid att lämna ett litet avtryck!...och så roligt att veta att jag inspirerat någon :-)
    Allt gott till dig!
    Birgitta

    SvaraRadera
  5. Meh! Soldansandet har jag helt glömt bort! Sorry!
    Du är duktig du.....och inte bara på att tillverka finfina saker! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det är därför solen lyst med sin frånvaro!...men kanske min dans gjort lite nytta eftersom solen gör sitt bästa för att kika ner genom molnen just nu :-)
      Kram till dig!
      Birgitta

      Radera