söndag 24 juni 2012

Psalmodikon

Så TACKSAM är jag för allt, och alla, som förgyllde min födelsedag!
SOLEN som sken från klarblå himmel. SLÄKT och VÄNNER som gratulerade mig och delade vår midsommarafton. Kravlösheten jag kände...och glädjen.
Jag fick allt jag önskade och mycket mer än det...men här på bloggen delar jag bara orden med er för jag tog inte ett enda kort, det glömde jag helt bort :-)

Istället ska jag visa några bilder på den där saken som finns i vårt gästrum...som jag tycker så mycket om...och som jag ville visa i ett eget blogginlägg

När min svärmor skulle flytta från sitt hus till serviceboende rensades det rejält bland alla saker som samlats i huset under åren.
I en garderob stod det här gamla instrumentet och eftersom ingen annan var intresserad av det ville jag gärna ha det...och fick det också. Jag tyckte det var så vackert med sin nötta charm....och det tycker jag än idag.

Det är en psalmodikon och jag hade aldrig sett en sådan förut.
Den saknar några detaljer, men det bryr jag mig inte ett dugg om. I mina ögon är den lika fin ändå!

Det ska sitta en sträng på den som kan spännas med den lilla "tappen" längst upp

och vid basen fattas distansen som strängen ska vila på

...och så fattas ju hela strängen...och stråken...men, som sagt, jag tycker om den ändå!

Den har inristade siffror och tecken

 ...och det har suttit en pappersremsa i kanten som säkert var till hjälp vid spelandet.

Det är ett långt instrument. Man lägger det på tvären i knät när man spelar på det.

Jag har aldrig hört någon spela på en psalmodikon. Hoppas att jag får göra det en dag...det skulle vara roligt!

4 kommentarer:

  1. Det här var något helt nytt för mig, har aldrig sett något liknande och inte hört talas om det heller. Vad kul att ha det kvar som minne och jag förstår att du är glad över det!
    Grattis än en gång och vilken underbar midsommarhelg det blev med sol och värme och extra kul med födelsedag förstås.
    Ha en härlig start på nya veckan nu!
    Kramelikram Carina

    SvaraRadera
  2. kära vänner. Det finns ett förbund, nordiska psalmodikonförbundet, med egen hemsida. Hur har ni kunnat missa det- det behövs nya medlemmar och jag rekommenderar att ni kollar vad som finns och gäller. Det är både bättre och billigare än vad ni tror !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni är välkomna och behövda

      Radera
    2. Ni är välkomna och behövda

      Radera