tisdag 18 mars 2014

Vårgrönska

Sent om sider har mina Mårbacka pelargoner fått komma in i till ljuset och värmen i huset
De har övervintrat i gäststugan där elementet fått stå på några plusgrader hela vintern.
Inte en enda gång har jag vattnat dem sedan de ställdes undan i höstas och det är inte så ljust i gäststugan så toppskotten som kommit var långa och taniga.

Jag klippte ner dem ordentligt och hoppades att de skulle klara omställningen.
Det är en dryg vecka sedan jag gjorde det och titta så fina blad det har kommit!
Bladen är såååå gosiga, jag vill bara klappa på dem och säga åt dem att växa duktigt nu så jag får njuta av vackra ljusrosa blomknoppar snart :-)
Ska köpa riktigt fin pelargonjord och försöka sköta om dem lite bättre än jag gjorde förra året
Fast så säger jag varje år....att jag ska bli duktigare på att vattna och gödsla så det blommar så där riktigt vackert....och varje år blir det ändå likadant.
Jag väljer noggrant plantor, planterar, stylar och vattnar och gläds åt att det är så fint i krukor och baljor och sedan får blomstackarna skrika sig hesa efter omsorg.
Måste vara något med att jag är en entreprenör, ingen förvaltare. Tycker inte om att göra samma procedur om och om igen (som att fylla vattenkannan och pytsa i växtkraft), men älskar att skapa nya arrangemang om och om igen :-)
Till slut har jag alldeles för mycket växtlighet att sköta om och så blir det som det blir.

Pelargonerna verkar i alla fall ha fått en hyfsad start och trots att det varit vitt på marken på morgnarna några dagar nu och väntas snö och kyla i morgon så är det vår för mig när jag ser de här ljusgröna, underbara pelargonbladen!!!

2 kommentarer:

  1. Wow så fin skylt! Ja nog är det betydligt roligare att vara entreprenör än att vara förvaltare:)
    Ha en fin vår!
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är skylten fin! Den går att ta isär och hänger på en hållare som man sticker ner i jorden och jag har flera sådana som jag textar en lapp till i datorn och sticker ner där jag tycker att de passar.
      Idag vräker snön ner så vårvärmen har tagit ett litet steg tillbaka. Hoppas det blir kortvarigt!
      Ha en fin dag!
      Birgitta

      Radera